Vrachtwagens massaal over de A58 bij Etten-Leur

Er rijdt 7,8 procent meer vrachtverkeer op de A58 bij Etten-Leur dan vorig jaar. Dit is het gevolg van de nieuwe tolheffing op de snelwegen in België. 

Sinds 1 april betalen vrachtwagens van boven de 3,5 ton tol. In heel Noord-Brabant en Limburg zijn grote veranderingen in de hoeveelheid vrachtverkeer gemeten. De drukte op de Nederlandse snelwegen neemt toe.

Vrachtverkeer verkiest massaal de Nederlandse wegen boven de Belgische routes om de tolheffing te ontlopen, is de conclusie van de Verkeersinformatiedienst (VID). De organisatie heeft naar aanleiding van de tolheffing in België onderzoek gedaan naar de verkeersdrukte op de routes van Antwerpen naar Duitsland.

Routes

Waar vrachtverkeer van Antwerpen naar het Roergebied vroeger regelmatig de A76 koos, verkiest een groot deel nu de A67. De routes zijn qua afstand vergelijkbaar, maar op de A76 rijden vrachtwagens 50 kilometer langer over een tolweg. Het meeste vrachtverkeer gaat dus in het westen van Nederland de grens over.

Bovendien rijdt het vrachtverkeer steeds vaker over N-wegen via kleine grensovergangen. Dit stuit op verzet in de kleine dorpen waar de vrachtwagens nu regelmatig doorheen rijden.

Blijvend

De VID verwacht dat de verandering blijvend is. Op de A4 bij Ossendrecht is een stijging gemeten van tien procent, terwijl op de A16 Hazeldonk een fikse daling is geconstateerd van zeven procent.

In Limburg zijn vergelijkbare resultaten gevonden. Het vrachtverkeer bij Stein op de A76 nam af met vijf procent terwijl er op de A67 bij Haper een stijging zichtbaar is. Reizigers kunnen dus grotere drukte verwachten op de snelwegen in Noord-Brabant en Limburg.

Vooral op de A58 zal het aantal files toe nemen. Deze snelweg is al langer overbelast. De weg telt grotendeels slechts twee stroken per weghelft.

Tolheffing

Met de nieuwe tolheffing op vrachtwagens hoopt de Belgische regering zo’n 750 miljoen euro op te halen. De invoering van de regeling liep tot nu toe chaotisch. De tolkastjes die vrachtwagenchauffeurs moeten plaatsen waren slecht leverbaar en werken nog niet foutloos.

Vervoerdersorganisatie Transport en Logistiek Nederland heeft zich van begin af aan tevergeefs ingezet tegen de doorvoering van tolheffing op de Belgische wegen.

Tip de redactie