'Jumbo schrapt benaming sap bij dranken na klachten'

Supermarktketen Jumbo kiest eieren voor zijn geld in de strijd met foodwatch over het aanprijzen van 'sap' dat eigenlijk zo niet mag heten. Dat heeft foodwatch bekendgemaakt. Volgens de stichting past de winkel de categorie 'sap' in de webshop aan in 'sap en dranken'.

Foodwatch stelt dat sap een beschermde term is voor producten die voor 100 procent uit vruchtensap bestaan. Veel dranken die door Jumbo verkocht werden in de categorie 'sap' bleken vooral uit suikerwater met vaak maar een kleine hoeveelheid sap te bestaan.

Als voorbeeld noemt de waakhond Jumbo Helder Granaatappel Acai, waarin volgens de stichting maar 0,01 procent sap van granaatappel en 0,01 procent sap van de acai zat.

Een eerdere klacht bij de Reclame Code Commissie leverde foodwatch niets op. De dreiging van een volgende procedure was voor Jumbo echter voldoende om overstag te gaan en de teksten aan te passen. Eerder zouden Plus en Albert Heijn hetzelfde hebben gedaan. De klachtenprocedures van foodwatch zijn daarom stopgezet.

Lees meer over:

NUlifestyle op Facebook

NUlifestyle op Facebook
Een selectie van het laatste lifestyle-nieuws in uw tijdlijn?

Volg ons op Twitter

Mail de redactie

Mail de redactie
Vragen, opmerkingen of tips voor de lifestyle-redactie van NU.nl? Mail: lifestyle@nu.nl 
Tip de redactie