'Avocado dankt populariteit grotendeels aan sociale media'

Ondanks dat de avocado massaal gegeten wordt, is het einde van de hype van de groene vrucht voorlopig nog niet in zicht. Trendwatchers zeggen tegen NU.nl dat de populariteit nog zal aanhouden.

De populariteit van de groene vrucht vindt foodtrendwatcher Anneke Ammerlaan makkelijk te verklaren. "Hij is aantrekkelijk om te zien, smaakt zacht en romig, is heel voedzaam en je kunt er veel mee doen. De avocado heeft eigenlijk alles mee." 

De veelzijdige avocado blijft voorlopig dus vast onderdeel van het menu. "Vooral tijdens het ontbijt zullen we de avocado vaker gaan eten", zegt Ammerlaan. "Maar we houden het wel simpel, bijvoorbeeld met een plak tomaat erop en wat zout."

Restaurant

De opmars van de avocado heeft ervoor gezorgd dat veel restaurants een gerecht op de kaart zetten waarin de vrucht is verwerkt. In Londen opende vorig jaar zelfs het eerste avocadorestaurant ter wereld. Niet lang daarna volgde New York.

Deze week opent in Amsterdam het eerste Nederlandse avocadorestaurant, The Avocado Show. "Op de kaart vind je allerlei soorten gerechten met avocado, zoals pannenkoeken, pokébowls en shakes", vertelt eigenaar Ron Simpson. "Meest verrassende gerecht is de avocadodadeltaart, die wat zuur smaakt door de limoen die er in zit."

De avocado is nu niet meer uit de keuken weg te denken, maar tien jaar geleden was dat een ander verhaal. "Dankzij sociale media is de wereld kleiner geworden en zien we wat anderen eten", aldus Simpson.

"De avocado was al heel groot in onder meer Zuid-Amerika. Daardoor is men geïnspireerd geraakt door alle mooie dingen die je met avocado kunt doen. We zijn bewuster gaan eten en daar past de avocado goed bij. Het aantal verkooppunten groeit en de kwaliteit wordt ook beter."

Jaren tachtig

Volgens Ammerlaan maakte de avocado dertig jaar geleden ook al een opmars. "In 1987 werd hij al eerder populair en vooral gebruikt in gerechten met garnalen en als guacemole. Toen verdween hij weer. Het was destijds echt een luxeproduct."

"Sinds drie, vier jaar zien we hem weer meer. Natuurlijk omdat de avocado gehyped werd doordat we gezonder zijn gaan eten. Het komt ook doordat supermarkten eetrijpe avocado's zijn gaan verkopen, waardoor de vrucht veel toegankelijker is geworden. Wilde je voor die tijd iets maken met een avocado, dan moet je afwachten tot hij eindelijk rijp was. Nu is avocado veel toegankelijker."

Lees hier zes redenen om vaker avocado te eten.

Lees meer over:

NUlifestyle op Facebook

NUlifestyle op Facebook
Een selectie van het laatste lifestyle-nieuws in uw tijdlijn?

Volg ons op Twitter

Mail de redactie

Mail de redactie
Vragen, opmerkingen of tips voor de lifestyle-redactie van NU.nl? Mail: lifestyle@nu.nl 
Tip de redactie