Schotland verbiedt junkfood-reclames voor kinderen

Schotland stelt nieuwe, strenge regels op die kinderen moeten beschermen tegen reclames voor junkfood. De regels gelden voor alle media, ook online. 

Alle reclames voor junkfood die gericht zijn op kinderen worden verboden, dat meldt The Scotsman. De nieuwe regels worden in juli 2017 van kracht. Tegelijkertijd wordt het voor bedrijven makkelijker gemaakt om reclame te maken voor gezonde voeding met bekende kinderidolen. 

De regeling geldt alleen voor media die expliciet gericht zijn op kinderen jonger dan zestien jaar. Daardoor hoeven onder kinderen populaire programma's zoals talentenjachten niet aan de regels te voldoen. 

Schotland is één van de landen met het hoogste percentage kinderen met overgewicht in Europa. In 2015 had in de groep twee tot vijftien-jarigen 29 procent overgewicht en 16 procent neigde naar obesitas. Slechts 14 procent van de Schotse kinderen eet voldoende groente en fruit.

Lees meer over:

NUlifestyle op Facebook

NUlifestyle op Facebook
Een selectie van het laatste lifestyle-nieuws in uw tijdlijn?

Volg ons op Twitter

Mail de redactie

Mail de redactie
Vragen, opmerkingen of tips voor de lifestyle-redactie van NU.nl? Mail: lifestyle@nu.nl 
Tip de redactie