Lidl moet definitie van productcategorie 'wild' aanpassen

Lidl moet haar promotiefolder over wild vlees aanpassen. Volgens de Reclame Code Commissie (RCC) misleidt de supermarktketen hiermee haar klanten.

Dat meldt Stichting Wakker Dier. In de folder beschrijft Lidl hun thema wild als "een verzamelnaam voor dieren die in de vrije natuur leven en zelf op zoek gaan naar hun eten." Volgens de stichting komt veel vlees van de supermarktgigant van dieren 'die een rotleven hebben gehad in de vee-industrie'.

Wakker Dier wees Lidl al eerder op het dierenleed van de kwartel, eend en konijn in hun wildassortiment en vroeg om uitleg en een rectificatie. Lidl weigerde en daarom diende de stichting een klacht in bij de RCC.

Volgens Wakker Dier zijn uit de folder alleen zwijn, ree en haas daadwerkelijk wild. De meeste andere soorten vlees zijn gefokt voor de voedselindustrie. Lidl had als argument dat andere supermarkten, zoals Albert Heijn en Jumbo, ook meerdere vleessoorten wild noemen. Volgens hen is het een productcategorie en geen aanduiding van hoe dieren leven.

De Reclame Code Commissie ging hier echter niet in mee omdat de definitie van wild zo expliciet is meegenomen in hun folder.

Lees meer over:

NUlifestyle op Facebook

NUlifestyle op Facebook
Een selectie van het laatste lifestyle-nieuws in uw tijdlijn?

Volg ons op Twitter

Mail de redactie

Mail de redactie
Vragen, opmerkingen of tips voor de lifestyle-redactie van NU.nl? Mail: lifestyle@nu.nl 
Tip de redactie