Masterchef-jurylid Calombaris verwondert zich over populariteit kookshows

Jurylid van Masterchef Australië George Calombaris kan zich erover verwonderen dat kookprogramma's op televisie zo massaal bekeken worden.

"Het is eigenlijk belachelijk. Je kunt het eten niet eens proeven of ruiken", zegt Calombaris in gesprek met NU.nl.

Toch kan de Australische topkok de populariteit van kook-tv wel verklaren. "Je kunt er als kijker aan relateren: je ziet iemand iets heel concreets doen wat je zelf ook kunt gaan doen. Dat is heel bevredigend. En bovendien: de media worden al gedomineerd door terrorisme en andere ellende. Maar voedsel is vredig."

Calombaris is onderdeel van de driekoppige jury van de Australische editie van de razend populaire kookcompetitie Masterchef, die na de Britse editie wereldwijd het meest wordt bekeken.

Als Calombaris een eigen kookprogramma mocht bedenken, zou hij er 'iets heel emotioneels' van maken. "Televisie moet geen kauwgum voor de ogen zijn; niet iets dat je verveeld afwerkt. Ik wil dat televisie dat me warm maakt, me inspireert en me opwindt. Zoals een goed boek."

Warm

Masterchef Australië onderscheidt zich door een warmere benadering dan andere Masterchef-edities, waar deelnemers vaak hard worden aangepakt.

"Ik behandel de deelnemers hetzelfde als het personeel in mijn restaurants. Ik begeleid ze, bescherm ze, geef ze soms een schop onder de kont en knuffel ze als ze verdrietig zijn", aldus Calombaris, die in Nederland was voor de lancering van het vitaminemerk Swisse, waar hij ambassadeur voor is.

De Australische editie is ook aangeslagen in Nederland, met kijkcijfers die in seizoen 7 vaak boven de half miljoen uitkwamen. Het achtste seizoen wordt in augustus op de Nederlandse televisie uitgezonden.

"Ons programma rust mensen uit met kennis over en gevoel voor eten. Mijn doel is niet dat mensen een opleiding tot kok gaan volgen door ons programma. Ik vind het belangrijker dat gewone mensen beter worden in het dagelijkse koken", aldus Calombaris.

"Dat iemand in onze show bijvoorbeeld een artisjok bereid ziet worden, en vervolgens naar de winkel gaat en zelf ook artisjokken koopt."

Televisiekoks

De Grieks-Cypriotische Australiër vindt het goed dat chef-koks steeds vaker mediapersoonlijkheden zijn. "Jonge koks moeten de wereld toeschreeuwen vanuit de bodem van hun ziel over wie ze zijn en wat ze doen", zegt hij.

"Dus ga vooral op tv als je kunt. Maar blijf wel geloofwaardig. Zelf sta ik naast mijn tv-werk nog vaak in de keuken bij The Press Club (Calombaris' belangrijkste restaurant, in Melbourne, red.). Je moet oppassen dat je niet enkel 'die gast van de televisie' wordt."

NUlifestyle op Facebook

NUlifestyle op Facebook
Een selectie van het laatste lifestyle-nieuws in uw tijdlijn?

Volg ons op Twitter

Mail de redactie

Mail de redactie
Vragen, opmerkingen of tips voor de lifestyle-redactie van NU.nl? Mail: lifestyle@nu.nl 
Tip de redactie