Whiskyliefhebbers laten goedkopere merken steeds vaker links liggen

De verkoop van whisky neemt af, maar de invoerwaarde van de drank is de afgelopen vijf jaar verdubbeld. Consumenten lijken steeds vaker te kiezen voor kwaliteit en minder voor kwantiteit.

Verschillende whisky-kenners vertellen aan NU.nl, ter gelegenheid van Wereld Whisky Dag, dat er een tweedeling is in "goede" whisky: de blended whiskeys en single malt varianten. Voornamelijk de productiemethode van de twee verschilt: de malt variant wordt gemaakt van alleen gemoute gerst, is kostbaarder om te produceren en daardoor duurder.

"De markt voor blended whisky was al groot, de groei zit hem nu in malt. De echte fijnproever geeft daar toch de voorkeur aan", vertelt Patrick van Zuidam, eigenaar van Zuidam Distillers die onder andere een whisky van Nederlandse bodem produceert.

Volgens Van Zuidam is Nederland één van de landen waar de consumptie van malt whisky het hardst stijgt. "De afgelopen jaren zie je dat er een hele cult rondom is ontstaan. Er zijn mensen die er helemaal gek van zijn. Er zijn ook veel meer whiskyfestivals dan tien jaar geleden."

Wereld Whiskeydag

Marcel Bol, eigenaar van Whisky Import Nederland, houdt zich al ruim twintig jaar bezig met whisky en de populariteit van de drank. De importeur snapt de verschuiving van kwantiteit naar kwaliteit. "Wij roepen altijd: je moet minder drinken en je moet beter drinken. Dat is iets wat momenteel aan de gang is. Consumenten willen kwaliteit en meer smaak in het glas. Niet zozeer alleen maar alcohol drinken."

Volgens Bol vormt blended whisky nog altijd 93 procent van de wereldmarkt. Grote merken als Johnny Walker richten hun pijlen voornamelijk op het Verre Oosten en Zuid-Amerika. "Noordwest-Europa is al een volwassen markt, daar valt met extra marketing niet veel groei te creëren. Zij weten ook wel dat malt hier veel populairder is."

Trends

De tweedeling in whiskymarkt zal volgens Bol in de toekomst verder doorzetten. "De kleine brouwerijen produceren voor het hogere segment van de markt. De grote merken produceren om geld te verdienen. Daar gaat het minder om kwaliteit."

Hij denkt dat de Nederlandse consument nog verder zal afstappen van de merken, wat zal resulteren in "een stijging in de malt en een daling in het massale product."

NUlifestyle op Facebook

NUlifestyle op Facebook
Een selectie van het laatste lifestyle-nieuws in uw tijdlijn?

Volg ons op Twitter

Mail de redactie

Mail de redactie
Vragen, opmerkingen of tips voor de lifestyle-redactie van NU.nl? Mail: lifestyle@nu.nl 
Tip de redactie