'Amerikanen kennen verschil tussen 'natuurlijk' en 'biologisch' op product niet'

Verpakkingen en reclames met het woord "natuurlijk" worden onterecht gekozen door consumenten als de meest bewuste keuze. Mensen weten niet dat de term niet beschermd is.

Duizend volwassen Amerikanen werden middels een telefonisch onderzoek gevraagd naar hun meningen over producten in de supermarkt.

73 procent van de consumenten zei daarbij liever "natuurlijke" producten te kopen dan biologische en daar ook bewust naar op zoek gaan. De producten met "natuurlijk" op de verpakking zijn vaak goedkoper en consumenten kennen er er een soortgelijke waarde aan toe.

Voor de claim "natuurlijk" zijn echter geen normen vastgesteld en dus mag het woord overal op staan. 

Vaak denken consumenten dat "natuurlijke" producten geen bestrijdingsmiddelen en kunstmatige ingrediënten bevatten en niet kunstmatig zijn verwerkt. Bijna de helft van de geënqueteerden denkt onterecht dat de claim is geverifieerd. 

Religieuze betekenis

De Food and Drug Administration (FDA) van de VS probeerde te achterhalen wat consumenten onder het woord 'natuurlijk' verstaan. FDA ontving 4863 reacties.

Daar kwamen opvallend veel religieuze betekenissen uit naar boven. Bijvoorbeeld dat "Natuurlijk moet worden beperkt tot die ingrediënten die zijn gemaakt door God." Anderen verwijzen naar schendingen van de intenties van Moeder Natuur.

Lees meer over:

NUlifestyle op Facebook

NUlifestyle op Facebook
Een selectie van het laatste lifestyle-nieuws in uw tijdlijn?

Volg ons op Twitter

Mail de redactie

Mail de redactie
Vragen, opmerkingen of tips voor de lifestyle-redactie van NU.nl? Mail: lifestyle@nu.nl 
Tip de redactie