Consumentenbond wil af van Vinkje voor bewuste keuze

Het Vinkje voor een bewuste of gezondere keuze op voedingsmiddelen is verwarrend en moet verdwijnen, zegt de Consumentenbond. 

Daarom begint de bond de campagne 'Weg met het Vinkje'. Duizend consumenten kregen vragen voorgelegd over het Vinkje.

Bijna 80 procent weet niet precies wat de Vinkjes betekenen en 85 procent weet niet wat het verschil is tussen het groene (gezondere keuze) en het blauwe (bewuste keuze) Vinkje. Ook geeft het Vinkje te weinig informatie over hoe gezond een voedingsmiddel is.

Het groene vinkje wordt meegegeven aan producten die te vinden zijn uit de Schijf van Vijf. Blauwe Vinkjes staan voor een betere optie binnen een bepaalde productgroep, zoals snacks met minder calorieën of frisdrank met minder suiker.

Het Vinkje is in het leven geroepen door Stichting Ik Kies Bewust, opgericht door Campina, Friesland Foods en Unilver, en is bedoeld om consumenten te helpen bij het kiezen van gezondere producten. 

Een woordvoerder van de stichting Ik Kies Bewust kon maandagochtend nog geen inhoudelijke reactie geven.

Lees meer over:

NUlifestyle op Facebook

NUlifestyle op Facebook
Een selectie van het laatste lifestyle-nieuws in uw tijdlijn?

Volg ons op Twitter

Mail de redactie

Mail de redactie
Vragen, opmerkingen of tips voor de lifestyle-redactie van NU.nl? Mail: lifestyle@nu.nl 
Tip de redactie