'Kaasplankjes hebben steeds belangrijkere rol in restaurants'

Kazen en kaasplankjes spelen een steeds belangrijkere en dominantere rol bij goede restaurants. 

"Het kaasplankje is de afsluiting van je avond, dus dat wat je gasten het beste onthouden. We zien daarom dat restaurants steeds meer aandacht besteden aan goede kazen en ook vaker iemand in dienst nemen die hierin is gespecialiseerd", vertelt Arthur Bassant, initiatiefnemer van de Restaurant Awards.

De Restaurant Awards worden maandag voor de tweede keer uitgereikt. Dit jaar is de categorie 'Beste Fromager' toegevoegd om met deze trend mee te gaan. Bassant merkt ook een toegenomen interesse voor goede kazen bij de consumenten. "Het is een wisselwerking. Kaasplankjes zijn daarom steeds vaker op de kaart terug te vinden."

Voor de Restaurant Awards zijn vijf restaurants genomineerd in de categorie beste fromager. Fred, Bord'eau, De Lindenhof, Perceel en de Bokkedoorns maken kans op de prijs. "We geven de restaurants die zich al goed in de kazen specialiseren met de nominatie een steuntje in de rug."

Volgens Bassant is "storytelling" heel belangrijk bij een goed kaasplankje. "Mensen willen de achtergrond van de kazen weten: waar komt het vandaan en hoe is de smaak. Ook moeten de kazen goed gekoppeld worden aan wijnen en is volgorde waarin de kazen zijn gepresenteerd belangrijk. Van mild naar sterk bijvoorbeeld."

Persoonlijk

William van Hest, mede-eigenaar van fromagerie Guillaume, ziet dat restaurants inderdaad steeds meer specialisten inhuren. Restaurants kunnen bij zijn bedrijf terecht voor adviezen en inkopen van kazen. Afnemers zijn enkele sterrenrestaurants, waaronder de genomineerde Fred in Rotterdam.

Volgens van Hest bestaat een goede kaasplank uit genoeg 'soorten' kazen. Blauwaderkazen, rode korstkazen of witte kazen bijvoorbeeld. "Maar een goed restaurant maakt plankjes ook persoonlijk: niet alle gasten houden van pittige kazen."

Het overgrote deel van de kazen wordt nog steeds in Frankrijk geproduceerd, maar volgens van Hest loopt dit percentage wel steeds meer terug. "Ook landen als Italië, Spanje en Nederland richten zich steeds meer op de productie van kazen en maken zeer goede kazen die steeds vaker op de kaarten zijn terug te zien."

Speciaal brood

Daarnaast ziet de kaaskenner dat restaurants ook aan de attributen rondom kaas steeds meer aandacht besteden. "Er wordt bijvoorbeeld speciaal brood gemaakt voor de kazen. En de chutney wordt beter afgestemd op het plankje."

Goede kazen zijn voor restaurants volgens Van Hest ook van economisch belang. "Het is een supplement, dus iets wat de gasten na hun gangen erbij nemen. Dat kan de rekening makkelijk doen oplopen. Het is belangrijk dat je iemand met verstand van kazen in het restaurant hebt rondlopen die de kazen beter kan verkopen". 

De Restaurant Awards worden maandag 1 februari uitgereikt.

Lees meer over:

NUlifestyle op Facebook

NUlifestyle op Facebook
Een selectie van het laatste lifestyle-nieuws in uw tijdlijn?

Volg ons op Twitter

Mail de redactie

Mail de redactie
Vragen, opmerkingen of tips voor de lifestyle-redactie van NU.nl? Mail: lifestyle@nu.nl 
Tip de redactie