'Supermarktklant krijgt niet altijd vervanging bij matig product'

Supermarkten compenseren hun klanten in drie op de tien gevallen niet als zij een ondermaats product hebben gekocht, zoals zure mandarijnen.

Die conclusie trekt de Consumentenbond uit een steekproef. De organisatie wilde er achter komen hoe soepel supermarkten zijn met producten die niet bedorven zijn, maar wel tegenvallen.

De organisatie ging 120 keer met een product terug naar de winkel. In 85 gevallen werd een vervangend product of het aankoopbedrag teruggeven, en soms beide.

Medewerkers waren over het algemeen coulant als het ging om zure of droge mandarijnen, slappe roerbakgroenten en appels met beurse plekjes. In andere gevallen werd het geld minder vaak teruggegeven. Zo werden de 'klanten' vaak teleurgesteld als ze te scherpe mosterd of wasmiddel met een onaangename geur terug kwamen brengen.

Coulant

De tests van de Consumentenbond werden gelijk verdeeld over de zes grootste supermarkten Albert Heijn, Jumbo, Plus, Dirk van den Broek, Lidl en Aldi. Van deze ketens komt Jumbo het beste uit de bus. Deze keten gaf als enige soms zowel een vervangend product als het aankoopbedrag retour. "Over de hele linie vinden we dat Jumbo het vriendelijkst omgaat met ontevreden klanten", aldus de bond.

De meeste onderzochte supermarkten zeggen in de Consumentengids van februari dat de resultaten uit het onderzoek niet in lijn zijn met het officiële retourbeleid. Medewerkers moeten coulant zijn in het geval van ontevredenheid. Alleen Plus stelt dat de situatie per winkel en per klant kan verschillen.

NUlifestyle op Facebook

NUlifestyle op Facebook
Een selectie van het laatste lifestyle-nieuws in uw tijdlijn?

Volg ons op Twitter

Mail de redactie

Mail de redactie
Vragen, opmerkingen of tips voor de lifestyle-redactie van NU.nl? Mail: lifestyle@nu.nl 
Tip de redactie