'Waarschuwing op suikerrijke producten lijkt te werken'

Naast alle onderzoeken over de suikertaks, ontdekt een nieuwe studie dat het plaatsen van waarschuwingen zoals op tabaksproducten ook kan helpen het gebruik van suikerrijke producten terug te dringen. 

Het onderzoek werd gepubliceerd in Pediatrics en laat zien dat ouders minder vaak dranken met veel suiker kopen als daar een label op staat dat duidelijk zegt dat het product bij kan dragen aan de ontwikkeling van obesitas, diabetes en tandbederf. 

60 procent van de ouders in het experiment kocht suikervrije dranken als daar geen label op staat. Als er een aanduiding van de hoeveelheid calorieën op het etiket staat, kocht 53 procent van de ouders de drank nog.

Stond er een duidelijke waarschuwing op het etiket, dan koos nog maar 40 procent van de ouders voor het product. Aanvullend onderzoek toonde aan dat de labels bijdragen aan het inschatten door ouders van de gezondheidsrisico’s die gepaard gaan met een te hoge consumptie van deze dranken. Dat gold voor alle typen sociaal-economische en etnische achtergrond van de ouders.

Verandering koopgedrag

De resultaten van deze studie naar 'fout eten' komen overeen met studies die gedaan zijn naar de waarschuwingslabels op tabaksproducten.

Ook daarvan is vastgesteld dat die de kennis van de consument rondom de gezondheidsrisico’s vergroten en daardoor mensen aanmoedigen het product niet meer te kopen. Uit het onderzoek bleek ook dat 75 procent van de deelnemers achter de invoering van dit soort labels staat.

Potentie

Onderzoeker Christina Roberto van de University of Pennsylvania is tevreden met de uitkomsten van het onderzoek: “We kunnen nu zeggen dat waarschuwingslabels de potentie hebben om ouders iets bij te brengen over de risico’s en motiveren om het koopgedrag van suikerrijke dranken te veranderen.”

Lees meer over:

NUlifestyle op Facebook

NUlifestyle op Facebook
Een selectie van het laatste lifestyle-nieuws in uw tijdlijn?

Volg ons op Twitter

Mail de redactie

Mail de redactie
Vragen, opmerkingen of tips voor de lifestyle-redactie van NU.nl? Mail: lifestyle@nu.nl 
Tip de redactie