'Ouders kopen minder snel suikerhoudende drank door waarschuwing'

Het plaatsen van waarschuwingen op suikerhoudende dranken zorgt ervoor dat ouders minder geneigd zijn om het te kopen.

De suikerwaarschuwingen zijn het best te vergelijken met de waarschuwingen die nu op sigarettenpakjes staan, meldt het onderzoek van de Universiteit van Pennsylvania. Voor dit onderzoek zijn in totaal 2.381 ouders met een kind tussen de 6 en 11 jaar oud onderzocht.

De ouders werd gevraagd om te kiezen uit twaalf verschillende suikerhoudende dranken en uit acht suikervrije dranken, zoals water. Op het moment dat er suikerhoudende dranken werden getoond, werd er willekeurig een waarschuwingslabel, een calorievermelding of helemaal geen informatie getoond.

"Veiligheidswaarschuwing: drinken van dranken met toegevoegde suikers draagt bij aan obesitas, diabetes en een slecht gebit", was een van de waarschuwingen die ouders willekeurig te zien kregen.

Keuze

Het bleek dat 60 procent van de ouders die geen informatie getoond kregen, voor een suikerhoudende drank kozen, tegenover 40 procent van de ouders die wel een waarschuwing zagen.

Het tonen van het aantal calorieën op frisdranken, zoals dat nu gebeurt, had geen effect in deze studie.

Volgens de onderzoekers is er wel nog verder onderzoek nodig om precies te kunnen zien hoe de waarschuwingen werken op consumenten buiten een onderzoeksomgeving.

Tweederde

In de Verenigde Staten drinkt tweederde van de kinderen tussen de twee en elf jaar oud minimaal één suikerhoudende drank per dag.

Op dit moment wordt in verschillende Amerikaanse staten overwogen om verplichte waarschuwingen te plaatsen op suikerhoudende dranken, vergelijkbaar met de meldingen op sigarettenpakjes.

NUlifestyle op Facebook

NUlifestyle op Facebook
Een selectie van het laatste lifestyle-nieuws in uw tijdlijn?

Volg ons op Twitter

Mail de redactie

Mail de redactie
Vragen, opmerkingen of tips voor de lifestyle-redactie van NU.nl? Mail: lifestyle@nu.nl 
Tip de redactie