'Vettaks al bij kleine prijsverhoging effectief'

Het verhogen van de prijs van relatief vette producten laat mensen al snel kiezen voor het gezondere alternatief.

Dat concludeert het Institute for Operations Research and the Management Sciences (INFORMS), een Amerikaans onderzoeksgenootschap.

De onderzoekers volgden zes jaar lang het koopgedrag van consumenten in ruim 1.700 Amerikaanse supermarkten. Ze keken met name naar de verkoop van melk, waarvan de prijs varieert afhankelijk van de locatie en het beleid van de supermarkt.

Uit de gegevens concluderen zij dat kleine prijsverhogingen er al toe kunnen leiden dat mensen gezondere eetkeuzes maken. Dit bleek vooral te gelden voor mensen met een laag inkomen, een groep waarin obesitas een relatief groot probleem is.

Vette melk

In supermarkten die de prijs van de melk niet laten afhangen van het vetgehalte, verkozen consumenten volle melk boven varianten met minder vet. Dit gold met name voor mensen uit gebieden met lage inkomens; het marktaandeel van volle melk is 52 procent in deze gebieden, ten opzichte van 25 procent in gebieden met hogere inkomens.

Maar in supermarkten waar de volle melk relatief duur werd gemaakt, tastten mensen naar magerder varianten. Dat bleek zelfs het geval als het prijsverschil maar 5 procent is. Dergelijke verschuivingen waren vooral duidelijk zichtbaar in gebieden met lage inkomens.

"Over het algemeen wordt aangenomen dat een prijsverhoging van 20 tot 50 procent nodig is om een verschil te kunnen maken. Deze studie laat zien dat een prijsverschil van 5 tot 10 procent al voldoende is", aldus één van de onderzoekers. "En dat het vooral effect heeft op een van de belangrijkste doelgroepen."

NUlifestyle op Facebook

NUlifestyle op Facebook
Een selectie van het laatste lifestyle-nieuws in uw tijdlijn?

Volg ons op Twitter

Mail de redactie

Mail de redactie
Vragen, opmerkingen of tips voor de lifestyle-redactie van NU.nl? Mail: lifestyle@nu.nl 
Tip de redactie