'Online recensies steeds belangrijker voor restaurants'

Online recensies worden steeds belangrijker voor restauranteigenaren. "Tegenwoordig is iedereen recensent dus kun je het jezelf niet veroorloven om steken te laten vallen."

Dat zegt Sonja Boreas tegen NU.nl. Dinsdag werd bekend dat restaurant Boreas, in Heeze, Noord-Brabant, de lijst van Iens Toppers 2016 aanvoert. Deze lijst is volledig samengesteld op basis van de recensies van restaurantgasten, die online een oordeel achterlaten op de website van Iens. "Door gasten uitgeroepen tot beste restaurant, dat is wel erg speciaal."

Daar zijn Jonnie en Thérèse Boer, van het als derde geplaatste restaurant De Librije, in Zwolle, het mee eens. "Natuurlijk vinden we het fijn als we een mooie recensie van een culinaire recensent ontvangen, maar een hoge notering gebaseerd op reviews van gasten komt bij ons altijd op één", aldus Jonnie Boer.

Beginners

De 'alledaagse online recensent' is misschien wel het meest van belang voor beginnende ondernemingen.

"Online beoordelingen worden alleen maar belangrijker. Zo'n 70 procent van onze Nederlandse gasten heeft voor ze ons bezoeken even op Iens gekeken", licht chefkok Egon van Hoof toe. Zijn restaurant Mos Amsterdam is het hoogst genoteerde nieuwe restaurant op de lijst (34). "Dat schept wel gelijk hoge verwachtingen."

Volgens Van Hoof krijgen mensen een bepaald beeld van hoe hun avond zal zijn, op basis van de recensies die ze online lezen. "Dit nog voor de gast überhaupt de zaak is binnengestapt.", zegt de chef van het restaurant dat nog geen drie maanden oud is.

Van Hoof: "We leven nu in een tijd waarin sommige mensen sneller een slechte beoordeling achterlaten op internet, dan commentaar te leveren als zij nog in de zaak zitten." Dat is volgens Boreas ook het grootste nadeel van de internet- recensent. "Ik heb liever dat een gast het gelijk zegt als hij ergens niet tevreden over is. Dan kunnen wij er nog iets aan doen."

Zwaar wegen

Restauranteigenaren kunnen door websites als Iens nauwlettend in de gaten houden wat mensen van hun restaurant vinden. Van Hoof: "Ik had toen ik begon nooit verwacht dat online beoordelingen voor mij zo zwaar zouden wegen. Ik kijk regelmatig naar hoe wij scoren".  

Ook de eigenaars van het gevestigde De Librije, dat in oktober door Lekker werd uitgeroepen tot beste restaurant van Nederland, lezen alle beoordelingen van gasten. "We houden ze in de gaten en opvallende reacties nemen we gezamenlijk met ons team door. Vervolgens kijken we welke vervolgactie we gepast vinden."

Het belangrijkste effect van de groei van de online recensent is dat restaurantpersoneel zonder uitzondering alle klanten hetzelfde moet behandelen. Van Hoof: "Een professioneel culinair recensent mag misschien veel invloed hebben, de groep van dagelijkse gasten heeft bij elkaar veel meer invloed op de beeldvorming van je restaurant."

Lees meer over:

NUlifestyle op Facebook

NUlifestyle op Facebook
Een selectie van het laatste lifestyle-nieuws in uw tijdlijn?

Volg ons op Twitter

Mail de redactie

Mail de redactie
Vragen, opmerkingen of tips voor de lifestyle-redactie van NU.nl? Mail: lifestyle@nu.nl 
Tip de redactie