Recensieoverzicht: 'Achtbaanrit Alien: Covenant smaakt ook beetje vlak'

Deze week is Alien: Covenant, de nieuwe Alien-film van Ridley Scott in de Nederlandse bioscopen te zien. NU.nl zet de recensies die tot nu toe verschenen op een rij.

NRC - 4 sterren

"Als achtbaanrit is Alien: Covenant spannend in zijn voorspelbaarheid; hangt er nou wéér zo’n astronaut nieuwsgierig met zijn gezicht boven een slijmei waarin zich iets lugubers roert? Ja. Toch blijft dat eng. Net als eerder Star Wars: The Force Awakens zijn we getuige van een virtuoze Hollywood-operatie: oude wijn in opwindend gekleurde nieuwe zak gegoten, solide basis voor vervolgdelen gelegd. Toch smaakt dat ook een beetje vlak."

De Morgen - 3 sterren

"Alien: Covenant gaat - veel meer dan prequel Prometheus uit 2012 - terug naar de roots van de franchise, met een stevig aandeel pure, ongenadige horror. (…) De ingrediënten van deze film kent u al. Maar ze zijn perfect in balans, en Scott (Ridley, regisseur, red.) houdt zich nergens in: bloed, geweld, duisternis en maffe filosofie mogen allemaal even welig tieren. Heerlijk."

Het Parool - 3 sterren

"In handen van de stilistisch begaafde Scott levert een pulpscenario evengoed een oogstrelende sciencefictionfilm op, want wanneer Sir Ridley wil uitpakken, zien Hollywoodproducenten erop toe dat het hem aan niets ontbreekt. (…) Intussen citeert Scott niet alleen naar hartenlust uit eigen werk, maar leunt hij ook zwaar op James Camerons Aliens, het daverende eerste vervolg op zijn klassieker. Het leentjebuur levert een enerverende ontknoping op, maar onderstreept dat de heren aanmerkelijk geïnspireerder en urgenter te werk gingen toen ze zich nog moesten bewijzen."