NBC Universal maakt resultaten kijkcijferonderzoek Netflix bekend

Mediabedrijf NBC Universal heeft resultaten bekend gemaakt van een kijkcijferonderzoek dat werd uitgevoerd bij concurrent Netflix.

Met speciale software in mobiele telefoons werd het kijkcijfergedrag van ongeveer 15.000 representatieve Amerikaanse televisiekijkers in de VS gemeten, meldt Variety naar aanleiding van een presentatie van onderzoeker Alan Wurtzel van NBC Universal.

De populairste serie op Netflix tussen september en december van vorig jaar was Jessica Jones. Een gemiddelde aflevering van de detectiveserie werd in de VS bekeken door 4,8 miljoen kijkers van tussen de 18 en 49 jaar oud. Op de tweede plaats staat Master of None met ongeveer 3,9 miljoen kijkers per aflevering.

Hoewel de cijfers dus komen van concurrent NBC Universal, zijn deze wel interessant, omdat Netflix zelf geen mededelingen doet over exacte kijkcijfers. 

Onderzoeker Wurtzel noemde de cijfers een middel om een realistische schatting te kunnen hoeveel kijkers originele producties van Netflix trekken. "De aanname dat deze series traditionele televisieseries vervangen is wellicht niet geheel correct."

Lees meer over:

Dagelijkse nieuwsbrief

Dagelijkse nieuwsbrief
Elke ochtend rond 06.00 uur weten wat het nieuws wordt?
Tip de redactie