Veel schrijven bij experimenteel vmbo-examen geschiedenis

Meer dan 23.000 vmbo'ers bogen zich dinsdagochtend over het examen geschiedenis. Het examen was voor veel scholieren een flinke kluif en zorgde voor de nodige lamme armen. 

Ince Wright vond het geen lastig, maar ook geen leuk examen. "Ik begreep op een paar na alle vragen en was op tijd klaar, maar ik moest veel schrijven. In plaats van dat ik gewoon punt één en daarna punt twee op kon schrijven, moest ik er een heel verhaal van maken."

De vragen waar hij niet helemaal uit kwam, waren die over Israël. "Het was een klein onderwerp dat we minder goed behandeld hadden in de lessen. Daarom wist ik de vraag over de zesdaagse oorlog bijvoorbeeld niet. Ik heb toen maar wat ingevuld."

Twijfels

Noah Snoek durft nog geen oordeel te vellen. "Het ging op zich goed, maar ik weet eigenlijk niet wat ik van de resultaten moet verwachten. Er waren namelijk heel veel vragen waarbij ik twijfelde tussen twee antwoorden.

"Verder was er een vraag over de 'perestrojka', geen idee wat dat begrip inhield. Dat was dan gewoon een stukje dat ik iets minder goed had geleerd. Ik had wel de tijd om overal over na te denken: ik was ook op tijd klaar", aldus Noah. 

Jurjen van der Veer vond het examen eigenlijk wel prima gaan, zeker qua tijd: "Het ging wel goed, het was ook een niet al te lang examen. Binnen anderhalf uur was ik klaar en best veel anderen gingen ook vroeg weg."

Hij ontdekte wel een paar instinkers, zoals vraag 22. "Die vraag wist ik niet helemaal. Tot mijn verbazing werd er niets over Stalin of Lenin gevraagd. In mijn lesboek was dat een belangrijk onderwerp. Ik had daar meer vragen over verwacht."

Havo-vragen

Volgens Jan-Wolter Smit, docent geschiedenis, was de vraagstelling voor het vmbo pittig. "CITO is van plan om in het examen van volgend jaar andere typen vragen toe te voegen, meer toepassingsvragen. Ze hebben in het examen van dit jaar al geëxperimenteerd met die vragen, waardoor het examen iets meer op een havo-examen lijkt qua vraagstelling. Zo moesten scholieren vaker kijken naar de contexten."

Op het examen moest volgens Smit ook meer gelezen worden. "Het examen vond ik iets taliger dit jaar, de inleidingen van de vragen waren langer. Dat kan voor de sommige scholieren best even schrikken zijn geweest. Het examen vond ik verder wel evenwichtig, alle onderwerpen kwamen aan bod."

Hij zag dat ook terug aan het aantal mensen in de examenzaal. "Normaal gesproken loopt na ongeveer 70 minuten de zaal leeg. Nu zag ik een paar mensen die echt tot het einde bleven zitten. Dat had ik nog niet eerder gezien."

Poll

Iets meer dan 250 scholieren lieten een reactie achter op de poll in het liveblog. Bij een derde van de scholieren ging het examen geschiedenis 'heel goed'. Het aandeel scholieren bij wie het naar eigen zeggen 'heel slecht' ging is echter ook best groot, 22 procent. 

Vanaf woensdag 10 mei t/m 24 mei vind je het laatste nieuws en opmerkelijke gebeurtenissen rond de eindexamens in het eindexamendossier van Scholieren.com op NU.nl. Het werk van de bloggers van Scholieren.com is ook te volgen via het kanaal onderaan de voorpagina van NU.nl en via het speciale eindexamen-liveblog.

Lees meer over:
Tip de redactie