Eindexamenjournaal #10

Leuke smartphone-analyse in vmbo-examen maatschappijleer 2

Een kleine zevenduizend vmbo'ers, 6.954 van alle drie de niveaus, boog zich woensdagmiddag over een examen vol maatschappelijke vraagstukken. Maatschappijleer 2 was best een fijn examen, vonden leerlingen. De docent dacht daar echter wat anders over.

Ivana Stoop vond het examen best te doen. "Voor veel leerlingen was dit het laatste examen, dus ik had het idee dat er niet meer veel last-minute geleerd was." Gelukkig mochten de kandidaten er, zoals bij elk examen, een Nederlands woordenboek bij houden. "Daar heb echt veel aan gehad", zegt Ivana. "Ik heb best veel begrippen opgezocht." Ze noemt het examen een goede mix van meerkeuze- en open vragen. 

Ook over het laatste deel was Ivana te spreken. "Dat ging over smartphonegebruik op de fiets, iets wat veel jongeren natuurlijk dagelijks doen. Doordat het onderwerp me aansprak, kon ik ook makkelijke argumenten bedenken. Goeie zet van het Cito."

Analyse

Voor Sascha de Jong viel het examen hartstikke mee. Ook zij vond de maatschappelijke analyse prettig. "Die analyse was ook wel interessant, het ging over het smartphonegebruik op de fiets." Van tijdnood was geen sprake, na anderhalf uur zette Sascha een punt achter haar examenperiode. "Nu alleen nog vrijdag mijn boeken inleveren en dan is het gelukkig klaar, heerlijk." 

Martina Kaptijn vond het jammer dat bepaalde termen die niet tot de leerstof behoorden, wél in het examen terugkwamen. "Bij vraag 35 werd het woord 'selectiecriterium' genoemd, terwijl wij die term nooit behandeld hebben."

Ook de lengte kon Martina niet bekoren. "Hij was heel lang. Ik heb wel vier kantjes volgeschreven." Ondanks de lengte en de moeilijke termen gaat Martina niet klagen. "Ik vind het wel mooi geweest, ik heb vakantie." Martina en haar klas mochten koptelefoons op tijdens het examen. "Zo raakten we niet afgeleid door omgevingsgeluid."

Knutselen

Docent Volkan Tasdan heeft de opgaven al even geanalyseerd. "De stijl van het examen kwam overeen met de examens van voorgaande jaren", zegt hij. "Maar toen ik het wat langer bekeek, vond ik het toch geen leuk examen. De bronnen en teksten waren niet uitdagend, niet levendig. Ik dacht dat dit de leerlingen niet zo zou aanspreken."

"Het was bij nader inzien ook best een moeilijk examen. Er zaten heel veel reproductie-vragen in, je moest echt de begrippen goed kennen. Daarna moest je de begrippen kunnen toepassen op een manier waarbij de leerlingen veel moesten 'knutselen'. Ik vind dit eigenlijk niet bij een vmbo-examen passen."

"Mijn leerlingen dachten er anders over. Ze kwamen de klas uitgelopen en zeiden 'ik heb het examen echt gekilld, deze heb ik gepakt meneer'. Er zat veel politiek in het examen, en minder vragen over criminaliteit. Al waren die wel echt pittig. De balans tussen open en gesloten vragen was verder prima en de lengte perfect."

Politiek

Eelke Bakker van de Eindexamenklachtenlijn merkte aan de klachten dat het examen vanaf vraag 33 moeilijk werd. "Verder ging een aantal klachten over het feit dat er teveel vragen over politiek gingen. Van een aantal woorden in de toets hadden leerlingen nog nooit van gehoord. Bij vmbo-gl en -tl waren best veel klachten, zeker voor een vmbo-examen. De verwachting is dat dat nog wel wat op gaat lopen."

Eindexamenjournaal #10

Sentimentmeter

Meer weten? Lees al het examennieuws, ervaringen van onze bloggers en bijzondere kandidaten en tips & trucs voor je examens op Scholieren.com/eindexamens2016.

Disclaimer: onze berichten zijn een verzameling van reacties van mede-kandidaten, en geven dus hun mening weer.

Tip de redactie