Staatssecretaris Dekker gelooft niet in 'examentrucjes'

Docenten leren scholieren trucjes om hun eindexamencijfer op te krikken, meldde RTL Nieuws woensdag. Door bijvoorbeeld signaalwoorden te stampen, zouden ze met bar weinig taalkennis toch kunnen slagen. Maar staatssecretaris Sander Dekker (Onderwijs) gelooft dat niet.

Dat zegt hij in een interview met 7Days en Scholieren.com. Zulke trucs helpen "hoogstens een klein beetje", denkt hij.

Staat er bijvoorbeeld het Duitse woordje ‘kaum’ in de antwoordopties? Dan is dat antwoord meestal foute boel. En zijn twee van de antwoordopties tegenstellingen, dan is één daarvan meestal goed. "Leerlingen die eerst een 4 of een 4,5 stonden, halen nu een 5,5", vertelde een docente Duits aan RTL Nieuws. Net genoeg voor een voldoende!

Trucjes werken niet

Dekker kan zich daar niks bij voorstellen. "Ik denk dat heel erg hard oefenen of een examentraining best een klein beetje kan helpen. Maar ik denk niet dat je met trucjes je examen kunt halen", reageerde hij. "Dat zou natuurlijk ook heel slecht zijn. Het onderwijs gaat niet om het maken van toetsen. Een toets of examen is alleen een middel om te kijken waar je staat."

Leerlingen klagen al langer dat ze in de bovenbouw geen taal leren, maar vooral een taalexamen leren maken. Vmbo-scholier Noah Boes vertelt bijvoorbeeld dat veel van zijn klasgenoten vooral weten hoe ze examenteksten moeten maken. "Ik ben begonnen op een andere school, daar waren de lessen Duits een stuk beter. Mijn mede-leerlingen op deze school zeggen zelf dat ze echt moeite hadden met de mondelinge examens van Duits. Ze spreken de taal niet echt goed." 

Niet op afgerekend

De staatssecretaris baalt wel dat sommige docenten inderdaad "twee tot drie jaar heel hard bezig zijn om de examenstof erin te stampen". Scholen moeten zich niet blindstaren op de eindexamens, vindt hij. "Als je je leerlingen extra goed voorbereidt, halen ze misschien geen 7 maar een 7,5 gemiddeld. Maar maakt dat je nou een goeie school?"

Het argument dat scholen anders op hun lage examencijfers worden afgerekend, mag volgens Dekker linea recta de prullenbak in.  "Die 7 moet natuurlijk geen 5 worden omdat scholen te veel met andere lesstof bezig zijn", vindt hij. "Maar de inspectie komt niet langs met een zweepje om te zeggen dat de 7 per se een 7,2 of 7,5 moet worden. School draait niet alleen om cijfers."

Wisselend beeld

Toch bestaan er scholen waarop dat wel degelijk het geval lijkt, erkent hij. "Het beeld is heel wisselend. Ik maak me wel zorgen om de scholen die zo bezig zijn met goede toetsresultaten. Volgens mij kunnen scholen die veel meer 'in de breedte' bezig zijn en bijvoorbeeld veel meer aandacht geven aan hoe het met een leerling gaat, ook nog goede resultaten halen."

Woordenschat nodig

Engels-docent Tim Buis vindt de heisa rondom trucjes een beetje onzin. "Het is uitvoerig besproken bij ons in de lerarenkamer. Volgens mij gaat het gewoon om het aanleren van lees- en toetsvaardigheid, dat noem ik geen trucjes. Sommige leerlingen misschien wel."

Trucjes met specifieke woorden kent hij niet. "Ik heb daar nooit van gehoord. En bovendien kunnen dat soort vragen ook weer instinkers zijn. Je hebt hoe dan ook nog steeds een behoorlijke woordenschat nodig om zo'n examen te kunnen maken, daar helpt geen enkel trucje voor." Buis gelooft dan ook niet dat de zogeheten 'trucjes' iedereen aan een voldoende zouden helpen. "Dat is echt onzin."

Tip de redactie