TeHaTex-examen vwo was 'veel te lang'

Een klein deel van de vwo'ers, ruim tweeduizend kandidaten, boog zich woensdagochtend over het TeHaTex-examen. De toets was niet per se moeilijk, maar veel scholieren kwamen in tijdnood. "Je moest de keuze maken: nauwkeurig antwoorden of afraffelen en alle vragen af krijgen." 

Examenkandidaat Megan vond het niet zo goed gaan, maar dat lag vooral aan de lengte van het examen. "Ik had veel te weinig tijd: ik heb 10 van de 31 vragen niet kunnen maken. Echt verschrikkelijk!" Ze vertelt dat je vooral veel tijd nodig had om afbeeldingen te bekijken en goede argumenten te geven. "Ik lees best snel, maar om een redelijk mooi antwoord op te schrijven had ik echt veel tijd nodig."

Kandidate Marina noemt ook de lengte van het examen als probleem. "De vragen díe ik heb gemaakt gingen goed, maar ik heb er drie niet af kunnen maken." Scholiere Kim is vooral teleurgesteld. "Je moest echt de keuze maken of je de vragen nauwkeurig wilde beantwoorden, of een beetje afraffelt en dan wel alle vragen af zou kunnen krijgen. Ik heb nu wel alles af, maar eigenlijk wilde ik de vragen veel preciezer maken. Je wil laten zien wat je kan, maar nu heb ik er voor mijn gevoel niet echt alles uit kunnen halen. Dat vind ik heel jammer."

Aspecten benoemen

De onderwerpen kwamen volgens Megan "niet uit de lucht vallen". "Onze docent had ons goed voorbereid, dus de onderwerpen en vragen waren wel herkenbaar." Ook kandidate Femke en haar klasgenoten vonden het examen over het algemeen "wel prima". "Het was alleen wel lastig dat je bij veel vragen drie aspecten moest benoemen. Eentje wisten we er wel, maar die andere twee moesten we er een beetje bij verzinnen."

Femke noemt ook nog een specifieke, lastige vraag: "Over documentaire- en reclamefotografie, waarvan je ook drie aspecten moest benoemen. Ik had daar echt nog nooit van gehoord, die vraag week ook af van vragen in de schooltoetsen."

Marina is wel tevreden over de onderwerpen die in het examen terugkwamen. "De kunstenaars die in de toets voorkwamen, kwamen me bekend voor. De kunstwerken had ik nog nooit gezien, maar dat is ook de bedoeling. We moesten veel nadenken over de aspecten van vormgeving. Dat soort inzichtsvragen hebben we wel geoefend."

Bijna maatschappijleer

Docente Anja Marbus noemt het "een examen met veel schrijfwerk. Ik zag veel kandidaten in de lucht kijken, omdat ze moesten nadenken over hoe ze iets konden formuleren. Er waren namelijk veel vragen waarbij veel uitgelegd moest worden. Ik merkte dat een hoop leerlingen in tijdnood kwamen."

Dat vindt ze zonde: "De toets sloot namelijk verder goed aan bij het thema engagement, en de keuzes voor kunstwerken en architectuurprojecten was wel actueel. Omdat het zoveel over maatschappelijke dingen ging, raakte de kunstgeschiedenis wel een beetje ondergesneeuwd. Het leek bijna op een examen maatschappijleer. Normaal is er iets meer balans." 

Examenklachtencoördinator Loran Hempenius heeft tot nu toe 98 klachten ontvangen over het examen. "Da's best veel al, omdat TeHaTex een kleine groep is." Het merendeel van de klachten ging, zoals verwacht, over de lengte van het examen.

Sentimentmeter

Meer weten? Lees al het examennieuws, ervaringen van onze bloggers en bijzondere kandidaten en tips & trucs voor je examens op Scholieren.com/eindexamens2016.

Disclaimer: onze berichten zijn een verzameling van reacties van mede-kandidaten, en geven dus hun mening weer.

Tip de redactie