Woudrichem heeft hoogste slagingspercentages van Nederland

Examenkandidaten in de Noord-Brabantse gemeente Woudrichem hebben sinds 2010 de hoogste slagingspercentages.

Van de 881 leerlingen die in de afgelopen vijf jaar examen hebben gedaan, zijn slechts vier gezakt. Dat komt neer op een slagingspercentage van 99,5 procent, blijkt uit cijfers van DUO die NU.nl heeft onderzocht.

Ook in het Noord-Brabantse Mill en Sint Hubert (99,2 procent), het Limburgse Gennep (98,6 procent) en het Groningse De Marne (98,5 procent) slagen relatief veel scholieren. In het Noord-Brabantse Sint-Oedenrode slaagden alle leerlingen, maar daar werd enkel in het schooljaar 2010-2011 eindexamen gehouden.

Rozendaal

De kleine Gelderse gemeente Rozendaal heeft met 83,1 procent het laagste slagingspercentage van Nederland. Vooral gemeenten met veel vmbo-leerlingen doen het goed, omdat de slagingspercentages op die opleidingen een stuk hoger zijn dan bij havo en vwo.

Op het vmbo slaagt gemiddeld 93,7 procent van de leerlingen voor het eindexamen. Op havo en vwo is dat respectievelijk 87,1 en 90 procent.

Aandacht

In de gemeente Woudrichem staat één middelbare school: de vmbo-school Prinsentuin Andel. Volgens adjunct-directeur Ronald Nijssen is er op zijn school in de afgelopen vier jaar zelfs geen enkele leerling gezakt.

Nijssen schrijft het succes van zijn school toe aan een persoonlijke aanpak. "Wij bieden leerlingen in de onderbouw zeer veel ondersteuning", zegt hij. "Hiervoor schakelen we allerlei mensen in, zoals orthopedagogen en trainers van sociale vaardigheden."

"In de bovenbouw blijven we onze leerlingen goed volgen. Als hun eerste rapport niet goed is, worden ze daarop aangesproken, en bieden we hulp. Hetzelfde bij het tweede rapport, enzovoorts. Je merkt dat leerlingen dan meer een mentaliteit krijgen van 'mouwen opstropen, we gaan ervoor'." 

Ook tijdens en na de examens blijven docenten betrokken bij hun leerlingen. "Als iemand een herkansing heeft, wordt alles op alles gezet om die leerling te helpen het cijfer te behalen dat hij of zij nodig heeft. Uiteindelijk moet de leerling het natuurlijk zelf doen, maar dan moeten ze wel de tools aangereikt krijgen."

Lees meer over:
Tip de redactie