Albert Heijn verlaagt wederom prijzen

AMSTERDAM - Albert Heijn verlaagt weer de prijzen van een groot aantal producten in de supermarkten. Duizend artikelen van vooral bekende merken worden enkele procenten tot 10 procent goedkoper. Dat heeft Albert Heijn vrijdag gemeld.

Directeur Dick Boer zei in oktober nog dat Albert Heijn zou stoppen met zijn prijzenoorlog. Hij voegde daar wel aan toe dat producten goedkoper zouden worden als concurrenten zouden snijden in de prijzen.

De vrijdag aangekondigde prijsverlaging laat zien dat Albert Heijn zijn concurrenten scherp in de gaten houdt, verklaarde een woordvoerster. De prijsverlaging gaat maandag in.

Marktaandeel

Albert Heijn begon in het najaar van 2003 op grote schaal met prijsverlagingen. Op die wijze hoopten de zevenhonderd Albert Heijn-winkels marktaandeel terug te winnen van goedkopere concurrenten.

In 2005 steeg het marktaandeel van Albert Heijn van 25,3 naar 26,4 procent. Het aandeel is in 2006 "in lijn daarmee toegenomen", aldus Boer eerder.

Laurus

De prijzenslag bracht het concurrerende supermarktconcern Laurus, bekend van onder meer Super de Boer, naar de rand van de afgrond.

De inmiddels afgetreden Laurus-topman Harry Bruijniks moest de ketens Edah en Konmar afstoten om zo de schulden te saneren. De succesvolle discountsupermarkten Aldi en Lidl verloren vorig jaar marktaandeel, grotendeels als gevolg van de prijzenslag bij de traditionele supermarkten.

De prijzenslag in de branche heeft geleid tot een verharding tussen leveranciers en de supermarkten. Albert Heijn had het eerder aan de stok met koekfabrikant Peijnenburg en voedingsmiddelenconcern Unilever.

Grolsch klaagde vorig jaar bij de presentaties van halfjaarcijfers dat supermarkten de bierbrouwers het mes op de keel hadden gezet.

Tip de redactie