VNU verandert naam in The Nielsen Company

NEW YORK - Het informatieconcern VNU verandert zijn naam in The Nielsen Company. Dat maakte het bedrijf donderdag bekend.

VNU kan inmiddels nauwelijks een Nederlands bedrijf meer worden genoemd. De bulk van de omzet komt uit Noord-Amerika. Het concern heeft in Nederland nog maar twee kleine dochterondernemingen.

Ook een deel van het hoofdkantoor is hier gevestigd, om fiscale redenen. Nu het de naam verandert, snijdt het oude VNU een van zijn laatste banden met Nederland door.

Dochteronderneming

VNU neemt de naam van een van zijn dochterondernemingen aan. AC Nielsen is een leverancier van informatie, zoals statistieken over muziekverkoop, en houdt politieke peilingen in onder meer de Verenigde Staten.

De naamswijziging is ingegeven door het feit dat AC Nielsen een veel bekendere naam is op de markt voor informatiedienstverlening. Alle bedrijfsonderdelen van VNU gaan de nieuwe naam dit jaar nog voeren.

Betere naam

Volgens een woordvoerder van de onderneming gaven klanten eerder al aan dat Nielsen een betere naam zou zijn. "Als we als VNU bij Amerikaanse klanten kwamen, wisten ze soms niet wat we kwamen doen. De naam AC Nielsen bracht meestal direct herkenning."

Het van oorsprong Nederlandse VNU, waar telefonisten nu al opnemen met 'The Nielsen Company', werd vorig jaar van de beurs gehaald door een consortium van durfinvesteerders, waaronder KKR, Carlyle en het Nederlandse Alpinvest. In december kondigde 3i aan de laatste tijdschriften van de onderneming over te nemen.

De naam VNU is een afkorting van de Verenigde Nederlandse Uitgeverijen. Deze naam stamt uit 1964, toen de uitgevers De Spaarnestad en Cebema samengingen. Sinds 1999 gebruikt het concern alleen nog de afkorting.

Tip de redactie