Consumentenautoriteit let op reisbranche en internethandel

DEN HAAG - De reisbranche, internethandel, prijzenfestivals, algemene voorwaarden en garantie. Daarop richt de Consumentenautoriteit zich het komende jaar. Dat bleek maandag op de startbijeenkomst van de nieuwe instelling.

Daarnaast houdt zij capaciteit achter de hand om op te treden tegen ernstige inbreuken op het consumentenrecht op andere terreinen.

De autoriteit moet toezicht houden op de naleving van het consumentenrecht. Om niet door de waan van de dag te worden geregeerd, heeft zij ervoor gekozen zich in 2007 op vijf aandachtsgebieden te richten.

Internet

De handel in internet is daar een van. Steeds meer mensen doen aankopen via internet. De informatie die de internetaanbieder geeft, schiet vaak nog tekort. Het is bijvoorbeeld niet altijd duidelijk wat iets, inclusief belastingen, kost.

Lokkertjes

In de reisbranche kijkt de instelling naar misleidende aanbiedingen en 'lokkertjes' die maar mondjesmaat beschikbaar zijn. De branche is al met de code reisaanbiedingen gekomen, die misleidende reclame moet tegengaan. De autoriteit wil ondernemers aanpakken die zich niet aan de code houden.

Uitvalsbasis

Misleidende prijzenfestivals en neploterijen worden eveneens onder de loep genomen. Veel van deze praktijken worden vanuit Nederland uitgevoerd, gericht op buitenlandse consumenten. Die worden verleid geld over te maken of een aankoop te doen, in de veronderstelling dat zij dan een prijs in ontvangst kunnen nemen.

Het streven is ervoor te zorgen dat Nederland een minder aantrekkelijke uitvalsbasis wordt voor dit soort praktijken.

Tip de redactie