Forse winstdaling Océ

AMSTERDAM - De fabrikant van printers en kopieerapparaten Océ heeft het afgelopen jaar een forse winstdaling moeten verwerken. Dat had onder meer te maken met productieproblemen bij het belangrijkste bedrijfsonderdeel Digital Document Systems (DDS).

De nettowinst kwam over 2006 uit op 57,1 miljoen euro. Dat komt neer op een afname van 30,5 procent. De omzet steeg daarentegen 16,2 procent tot 3,1 miljard euro, zo liet Océ maandag weten. Het bedrijfsresultaat nam 9,1 procent af tot 102,2 miljoen euro.

Afgelopen jaar nam Océ voor het eerst de resultaten van de Amerikaanse printerfabrikant Imagistics in de boeken meegenomen.

Resultaten

DDS, dat printers maakt voor kantoren, heeft een tegenvallend jaar achter de rug. De resultaten stonden onder druk, waardoor het hele concern werd getroffen. DDS is goed voor 70 procent van de totale omzet. Het onderdeel kampte met een tekort aan onderdelen en de concurrentie was hevig. De problemen zijn in het derde kwartaal zo goed als verholpen. Het bedrijfsresultaat bedroeg de laatste drie maanden van het afgelopen jaar 20,1 miljoen euro tegenover 40,5 miljoen in dezelfde periode een jaar eerder.

Winst

Om de winstgevendheid van DDS te verbeteren, kondigde Océ maandag een nieuwe strategie aan. De onderneming gaat meer printers van concurrenten aanbieden aan klanten. Dat gebeurt al met succes in de Verenigde Staten bij Imagistics. "Grote klanten willen alle printers bij een leverancier halen."

"Door meer printers aan te bieden, krijgen we toegang tot de grote klanten. We krijgen in een veel hoger tempo veel meer machines in de markt", zei bestuursvoorzitter Rokus van Iperen.

Hierdoor moeten de technici van Océ meer werk krijgen, verwacht Van Iperen. Het bedrijf telt vijfduizend technici die hun werk efficiënter kunnen indelen als er meer machines onderhouden moeten worden.

Bouwtekeningen

Het Océ-onderdeel dat printers levert voor bouwtekeningen en reclameborden, Wide Format Printing Systems, boekte in het vierde kwartaal een hogere omzet maar een lager bedrijfsresultaat. Om de positie van deze divisie te versterken, wil Océ het aantal verkooppunten in Azië vergroten.

"In China en India wordt veel gebouwd en is er veel behoefte aan technische apparaten", lichtte Van Iperen toe. Océ moet in Azië in 2010 in de top drie komen.

Océ denkt de komende drie jaar een gemiddelde autonome omzetgroei van zeker 5 procent per jaar te boeken. Voor 2007 geeft de onderneming geen concrete verwachtingen.

Tip de redactie