Rampweek voor Dell

AMSTERDAM - Het sprookje van computerfabrikant Dell is even voorbij. De Amerikaanse onderneming kon jarenlang een sterke groei van winst en omzet laten zien, maar in een week tijd lijkt ze veel krediet te hebben verspeeld. Begin deze week kondigde Dell een grote terugroepactie aan voor accu's in laptops. Donderdag volgde de mededeling dat de Amerikaanse beurswaakhond SEC onderzoek doet naar de boekhouding.

Beleggers hadden het vrijdag in ieder geval gehad met Dell. Het aandeel duikelde in de eerste handel op Wall Street met 8 procent.

Vooral het onderzoek van de SEC baarde de financiële markten zorgen, al wilde Dell er niet al te veel over kwijt. "Je hebt het over documenten die een vrachtwagen kunnen vullen", zo zei financieel directeur Jim Schneider over het papierwerk dat de beursautoriteiten willen doorspitten.

Boeken

De SEC meldde de computerfabrikant in augustus vorig jaar dat een informeel onderzoek was gestart. Dell bracht dit donderdagavond naar buiten omdat steeds meer mensen bij het onderzoek betrokken raakten. De kans op uitlekken was daarom te groot geworden. De SEC richt zijn pijlen vooral op de wijze waarop Dell omzet in de boeken verwerkt.

Volgens Dell zal het onderzoek geen materiële gevolgen hebben voor zijn financiële positie, een geluid dat het eerder deze week ook al liet horen toen de terugroepactie van 4,1 miljoen accu's werd aangekondigd. Veel klappen kunnen de resultaten ook niet meer hebben. In het afgelopen kwartaal halveerde de nettowinst al tot 502 miljoen dollar, zo bleek uit resultaten die Dell donderdag vrijgaf.

Analistenvolk

Dell verlaagde volgens analisten in een te rap tempo de prijzen van zijn computers, terwijl de prijzen voor onderdelen niet even hard daalden. Daarnaast verloor het bedrijf marktaandeel aan concurrent Hewlett-Packard. Dat bedrijf presenteerde woensdag resultaten die het analistenvolk wel konden bekoren.

Volgens sommige kenners begint het ooit zo geroemde verkoopmodel van Dell zich een beetje tegen het bedrijf te keren. Het bedrijf verkoopt zijn computers alleen via telefoon en internet en produceert die pas als de order binnen is. Dell kan zo kleine voorraden aanhouden. Door de verkoop op afstand is echter de service wel matig vergeleken met de branchegenoten. In Nederland is Dell door de rechter al eens op de vingers getikt omdat het algemene voorwaarden hanteerde die onredelijk waren voor consumenten.

Accu

Consumenten die een Dell-laptop bezitten met een accu die oververhit kan raken, moeten waarschijnlijk nog even op vervanging wachten. Zij krijgen een envelop thuis waarin zij de accu moeten stoppen. Dell stuurt daarna een nieuwe terug. Dat kan enige tijd duren, zei een woordvoerder eerder deze week. Tot die tijd moeten gebruikers netvoeding gebruiken. Niet echt Easy as Dell, zoals de onderneming altijd het gemak propageert waarmee een klant een computer kan kopen.

Toch zal Dell in deze affaire vooral direct zaken moeten doen met zijn grote klanten. Ongeveer 90 procent van de Dell-laptops in Nederland vindt zijn weg naar de zakelijke markt. Bedrijven zullen niet altijd genoegen nemen met laptops die weken moeten wachten op een accu. Klantenbinding is daarmee opeens heel belangrijk geworden voor het bedrijf dat vooral verkoopbloed bezat.

Tip de redactie