Minder reclame en geklets bij Talpa-voetbalshow

HILVERSUM - Het Talpa-voetbalprogramma De Wedstrijden wordt in het nieuwe voetbalseizoen onderbroken door minder lange reclameblokken en ook wordt er minder geanalyseerd. "Door deze wijzingen door te voeren maken we geen knieval, maar luisteren we wel naar wensen van de kijkers", aldus een Talpa-woordvoerder vrijdag.

De wijzingen kwamen in samenwerking met de Eredivisie CV (ECV) tot stand. Die stelde afgelopen seizoen als eis dat samenvattingen maximaal twaalf minuten mogen duren. Daardoor moest er in de anderhalf uur durende show (ook een ECV-eis) naast de wedstrijdbeelden ook veel nagepraat worden met deskundigen. Nu de samenvattingen langer mogen zijn, kan de bal meer rollen.

Zaterdag

In de zaterdaguitzending verdwijnen de analyses geheel. Zondag kiezen de programmamakers een wedstrijd van de week. De samenvatting daarvan wordt nabeschouwd, de overige niet. In de late zondagavondversie van De Wedstrijden (in plaats van Café De Sport) komen analyses wel aan bod.

Volgens de Talpa-zegsman leert het eerste seizoen Talpa-eredivisievoetbal dat kijkers meer voelen voor zo'n opzet. "Ze waren natuurlijk jarenlang gewend aan NOS Studio Sport."

Die sportrubriek zond de duels ook altijd in een voorspelbare volgorde uit: eerst toppers, daarna kleinere clubs. Talpa deed dat niet en blijft ook komend seizoen steeds per uitzending afwegen in welke volgorde de duels worden uitgezonden.

Tip de redactie