Telegraaf laat oog vallen op Skyradio

AMSTERDAM -Telegraaf Media Groep (TMG) heeft interesse in de overname van de Nederlandse tak van het radiostation Sky Radio. Dat liet een woordvoerder van het mediaconcern vrijdag weten.

Sky Radio is nu bijna volledig eigendom van News Corp, het Amerikaanse mediaconcern van Rupert Murdoch. De Britse krant Sunday Express meldde vorige maand dat delen van Murdochs radionetwerk in de verkoop gaan, waaronder Sky Radio Nederland, Radio Veronica en Classic FM.

Strategie

Volgens de Telegraaf-woordvoerder zou de overname passen binnen de strategie van TMG. "Eerder zeiden we al dat we meer willen doen naast de gedrukte media", aldus de woordvoerder. Sky Radio is de op een na best beluisterde radiozender in Nederland, met een marktaandeel van ongeveer 9 procent.

Tussen willen en kunnen ligt volgens TMG echter nog een wereld van verschil. "It takes two to tango. News Corp heeft Sky Radio niet in de etalage gezet. Onze interesse hangt bovendien af van de gezondheid van het bedrijf en de prijs. Daarin hebben we nu geen inzicht", aldus de woordvoerder.

Mediawetgeving

Een ander obstakel vormt de Nederlandse mediawetgeving. Daarin wordt dagbladen met een grote positie op de oplagemarkt restricties opgelegd. Zo mag TMG niet meer dan eenderde bezitten van een commerciële radio- of tv-zender. Kranten krijgen in de toekomst waarschijnlijk wel meer ruimte onder een nieuwe mediawet. Maar wanneer die wordt ingevoerd, is nog onduidelijk.

Vrijdag werd ook bekend dat TMG het eerste recht heeft om televisiestation SBS Nederland in zijn geheel te verwerven. Die voorkeurspositie heeft TMG omdat het nu al een belang heeft van 27 procent. Of TMG gebruik wil maken van zijn recht, wilde het bedrijf niet zeggen. Het Scandinavische moederconcern SBS Broadcasting wordt overgenomen door een tweetal investeringsmaatschappijen. Er circuleren al lange tijd geruchten dat SBS Nederland wordt doorverkocht.

Tip de redactie