Verkoop van horloges lijdt onder mobiele telefoon

BASEL - De verkoop van horloges heeft ernstig te lijden van de mobiele telefoon. Vooral jongeren zijn minder geïnteresseerd in de uurwerkjes omdat ze de tijd op hun mobieltje kunnen zien. Dat stelden vertegenwoordigers van grote horlogefabrikanten op de internationale horloge- en juwelenbeurs Baselworld in Basel woensdag.

Volgens de horlogiers daalt de verkoop van horloges, maar worden wel steeds duurdere modellen verkocht. In januari en februai 2005 zakte het aantal verkochte goedkope Zwitserse uurwerkjes met 25,1 procent tot 1,22 miljoen stuks.

Toch vindt Francois Thiébaud, baas van het Zwitserse merk Tissot, het niet terecht de goedkope horloges links te laten liggen en de aandacht te richten op de zeer dure uurwerkjes. Hij pleit ervoor de nadruk te leggen op de kwaliteit van de in zijn land gemaakte producten.

De vraag naar horloges, in het bijzonder de Zwitserse, groeit nog wel hard in Azië, vooral in China. Daar steeg in de eerste twee maanden van dit jaar het aantal geïmporteerde horloges met 50,2 procent in vergelijking met dezelfde periode een jaar eerder.

Op de sieradenmarkt ondervinden de Europese juweliers veel last van de goedkopere concurrentie uit het Verre Oosten. Vooral Hongkong is een belangrijke exporteur van sieraden. In 2004 steeg die uitvoer in waarde met 19,3 procent tot 2,6 miljard dollar. Hongkong legt zich vooral toe op de middelste prijsklassen, terwijl Europese juweliers zich op het duurdere segment richten.

Tip de redactie