Omzetgroei Zalando vlakt wat af in tweede kwartaal

Kledingverkoper Zalando heeft de omzetgroei in het tweede kwartaal zien afvlakken ten opzichte van de eerste drie maanden van het jaar. Dat blijkt uit voorlopige cijfers die het Duitse webwinkelbedrijf dinsdag naar buiten heeft gebracht.

Zalando schat de omzet die in het tweede kwartaal is behaald op circa 1,1 miljard euro. Dat is een vijfde meer dan in dezelfde periode vorig jaar. In het eerste kwartaal namen de verkopen nog met een kwart toe.

De winst voor rente en belastingen, gecorrigeerd voor eenmalige posten, zal volgens Zalando tussen de 80 miljoen en 86 miljoen euro liggen. Dat betekent dat de winstmarge onder druk staat, want een jaar eerder werd op een aanzienlijk lagere omzet een resultaat behaald van 81 miljoen euro.

Vaste klanten

Het bedrijf wil meer omzet halen bij zijn vaste klanten. Het Duitse webwinkelbedrijf werkt aan een programma waarbij zij tegen betaling wat extra service krijgen, zoals een snellere bezorging, mode-advies op maat en voorrang bij kortingsacties.

Het webwinkelbedrijf begint binnenkort een proef met het programma Zalando Zet in de vier Duitse steden Berlijn, Leipzig, Frankfurt en Hannover, en wil er volgend jaar in heel Duitsland mee aan de slag. Wanneer andere landen aan de beurt zijn, is nog niet bekend.

Het loyaliteitsprogramma moet Zalando helpen het hoge groeitempo van de laatste jaren vast te houden. Het bedrijf mikt op een omzettoename tussen de 20 en 25 procent per jaar. Om dat waar te maken blijven ook investeringen nodig, zei topman Rubin Ritter dinsdag.

Lees meer over:

Inkomen

Inkomen
'Hoeveel geld genoeg is, moet je zelf beantwoorden', vertelt hoogleraar vastgoedeconomie Dirk Brounen.

Reisverzekering

Reisverzekering
Wel of niet afsluiten? De zin en onzin van reisverzekeringen.

IEX.nl (mediapartner)

IEX.nl (mediapartner)
IEX.nl is hét beleggersplatform van Nederland. Volg alles van deze mediapartner. 
Tip de redactie