Chinese consument kiest steeds vaker voor merk uit eigen land

Chinese consumenten kiezen steeds vaker voor producten van Chinese bedrijven. Multinationale ondernemingen verliezen op verschillende terreinen marktaandeel.

Dat blijkt dinsdag uit onderzoek van consultancybureau Bain en onderzoeker Kantar Worldpanel. Voor het onderzoek werden de aankopen van veertigduizend huishoudens gevolgd.

Er werd gekeken naar zogeheten "fast moving consumer goods" (FMCG). Onder deze noemer wordt een scala aan producten met een (relatief) korte gebruiksduur geschaard, zoals bijvoorbeeld voeding en cosmetica.

De totale Chinese markt van FMCG groeide in 2016 met 3 procent tot een waarde van 190 miljard dollar (ruim 170 miljard euro). Chinese bedrijven wisten hun omzet met 8,4 procent te verhogen, terwijl buitenlandse ondernemingen het met een stijging van 1,5 procent moesten doen.

Chinese merken winnen vooral terrein op categorieën die voorheen door buitenlandse bedrijven werden gedomineerd. Dat is bijvoorbeeld het geval bij cosmetica of sappen.

Volgens de onderzoekers is er in China steeds meer vraag naar premium merken, en weten lokale bedrijven sneller op die veranderende vraag in te spelen. Ook de Chinese ondernemersmentaliteit en kennis van lokale smaak zouden in hun voordeel zijn.

Lees meer over:

Inkomen

Inkomen
'Hoeveel geld genoeg is, moet je zelf beantwoorden', vertelt hoogleraar vastgoedeconomie Dirk Brounen.

Reisverzekering

Reisverzekering
Wel of niet afsluiten? De zin en onzin van reisverzekeringen.

IEX.nl (mediapartner)

IEX.nl (mediapartner)
IEX.nl is hét beleggersplatform van Nederland. Volg alles van deze mediapartner. 
Tip de redactie