'Caféondernemer moet zich specialiseren'

Caféhouders moeten zich specialiseren in het bij elkaar brengen van gelijkgestemde bezoekers. Het café dat zich richt op iedereen, is een café voor niemand.

Dit adviseert Koninklijke Horeca Nederland (KHN) dinsdag op basis van onderzoek van onderzoeksbureau GfK.

Hieruit blijkt dat een leuke avond meestal spontaan ontstaat en afhankelijk is van de sfeer en het gezelschap in het café. "Men moet een klik voelen met de andere gasten", aldus KHN. "De kunst zit dus in het slim bij elkaar brengen van gelijkgestemden door doorlopend sociale evenementen te activeren en te faciliteren."

De branchevereniging ziet caféondernemers vasthouden aan een traditioneel verdienmodel dat afhankelijk is van een krimpende groep jongeren. Om toch maar de omzet op peil te houden, moeten sommige ondernemers de prijzen omhoog gooien. "Het komt daarom steeds vaker aan op de creatieve kwaliteiten van de ondernemer om een écht uniek concept neer te zetten."

Lees meer over:

Inkomen

Inkomen
'Hoeveel geld genoeg is, moet je zelf beantwoorden', vertelt hoogleraar vastgoedeconomie Dirk Brounen.

Reisverzekering

Reisverzekering
Wel of niet afsluiten? De zin en onzin van reisverzekeringen.

IEX.nl (mediapartner)

IEX.nl (mediapartner)
IEX.nl is hét beleggersplatform van Nederland. Volg alles van deze mediapartner. 
Tip de redactie