PostNL zet brievenbus in Gronings dorp Overschild terug na klachten

Postbedrijf PostNL plaatst een brievenbus terug in het Groningse dorp Overschild. Dit gebeurde na klachten van inwoners bij de Autoriteit Consument & Markt (ACM).

Ook in een aantal andere gebieden heeft het bedrijf na overleg met de ACM brievenbussen teruggeplaatst, maakt de toezichthouder donderdag bekend.
 
In woonkernen met meer dan vijfduizend inwoners moet voor iedereen binnen een straal van 1.000 meter een brievenbus van PostNL staan. Daarbuiten geldt een afstand van maximaal 2.500 meter.
 
"PostNL moet ervoor zorgen dat zijn dienstverlening voor elke Nederlander bereikbaar is", stelt bestuurslid van de ACM Henk Don. "In de Postwet en onderliggende regelingen staan daarvoor duidelijke voorwaarden."

Reorganisatie

PostNL is bezig met een reorganisatie van het eigen netwerk van brievenbussen. Volgens nieuwe regels die dit jaar zijn ingegaan, mag het bedrijf op bepaalde plekken brievenbussen verwijderen of verplaatsen.

Omdat er minder brieven worden verstuurd, is het voor PostNL niet rendabel om vijf keer per week langs brievenbussen te rijden waar nauwelijks post in zit. De herschikking is naar verwachting voor 2018 afgerond.

Volgens een woordvoerder van het postbedrijf is het niet altijd mogelijk om iedereen tevreden te stellen. Voor het verplaatsen of verwijderen van brievenbussen is PostNL naar eigen zeggen "uitvoerig" in overleg met onder meer lokale belangenbehartigers van kwetsbare gebruikers zoals ouderen.

Basispakket

PostNL is het enige postbedrijf in Nederland dat verantwoordelijk is voor een basispakket aan postdiensten. Zo moet het concern vijf dagen per week in heel Nederland post bezorgen en ophalen.

Ook moet het bedrijf erop toezien dat er voldoende postkantoren zijn. De ACM controleert of het basispakket aan alle wettelijke eisen voldoet.

Lees meer over:
Tip de redactie