Brussel wil zelfde loon voor trucker die in ander EU-land werkt

Vrachtwagenchauffeurs die minstens drie dagen per maand in een EU-land werken waar het salaris hoger is dan in hun thuisland, zouden recht moeten hebben op datzelfde hogere loon.

Dat stelt de Europese Commissie woensdag bij de presentatie van nieuwe voorstellen voor het wegtransport.

De chauffeurs moeten dan via hun tachograaf laten weten wanneer ze de grens zijn overgegaan. Dit apparaat registreert onder meer de gereden afstand, de gereden snelheid en de stopplaatsen van een chauffeur.

Ook hebben de chauffeurs tijdens hun internationale ritten recht op wekelijke rusttijden buiten de cabine in ''een behoorlijke accommodatie", meent de commissie.

Gelijk loon

''Wij gaan uit van het principe gelijk loon voor hetzelfde werk op dezelfde plaats", zei EU-commissaris Marianne Thyssen (Werk en Sociale Zaken). ''Internationale chauffeurs zullen met minder stress en vermoeidheid te maken krijgen."

Ook mogen chauffeurs in aansluiting op een buitenlandse rit zoveel binnenlandse ritten maken als ze willen in een periode van vijf dagen.

Nu gelden er strengere regels voor cabotage: het vervoeren van goederen of passagiers tussen twee punten in hetzelfde land door een bedrijf uit een ander land. In de EU is cabotage nu nog beperkt tot drie leveringen binnen zeven dagen.

Digitaal formulier

Werkgevers blijven verplicht de buitenlandse activiteiten van hun chauffeurs te melden. Daarvoor komt een digitaal formulier. Volgens de commissie garanderen de nieuwe regels ''adequate bescherming van chauffeurs en minder concurrentieverstoring op de transportmarkt".

EU-parlementariër Dennis de Jong (SP) is niet blij met de voorstellen. "Het minimumloon en CAO-afspraken voor buitenlandse chauffeurs gelden pas na drie dagen", benadrukt De Jong.

"Dit betekent in de praktijk dat Oost-Europese chauffeurs in Nederland voor een hongerloontje aan de slag kunnen. Ik vind dit ronduit asociaal."

FNV

Vakbondsbestuurder Egon Groen van FNV moet de voorstellen nog grondig bestuderen, maar zijn eerste indruk is eveneens dat deze niet helpen om "oneerlijke concurrentie en loondumping" tegen te gaan. "In tegendeel, het zou hierdoor best allemaal erger kunnen worden", aldus Groen.

Tip de redactie