Aantal winkels van buitenlandse retailers fors gestegen sinds 2005

Het aantal winkels van buitenlandse retailers is in de periode 2005 tot 2016 met 60 procent gestegen. Tegelijkertijd nam het aantal Nederlandse winkels af met 16 procent.

Dat schrijft vastgoedadviseur Cushman & Wakefield woensdag in een rapport over de retail.

De afgelopen jaren is de komt van internationale concepten naar Nederland "exponentieel groot", aldus de organisatie. Ketens als TK Maxx, Primark, Zara, H&M, JD Sports en Hudson's Bay Company krijgen steeds meer voet aan de grond.

Uitgedrukt in vierkante meters winkelvloeroppervlakte is de internationalisering zelfs meer dan verdubbeld. Buitenlandse retailers zagen hun vierkante meters met 161 procent toenemen, terwijl die van nationale winkels met 20 procent afnamen.

Internationalisering is echter geen eenrichtingsverkeer, merkt de vastgoedadviseur op. HEMA groeit bijvoorbeeld flink in Europa en ook Scotch & Soda, Rituals, G-Star, Suit Supply en Ace & Tate zijn succesvol over de grens. 

Kleding en schoenen

Ketens van buitenlandse komaf brengen in Nederland vooral kleding, schoenen, sieraden, huishoudelijke en luxe artikelen aan de man. Zij kiezen vooral voor branches die het minst vatbaar zijn voor online winkelen, constateert Cushman & Wakefield.

Sinds 2010 hebben internationale retailers ongeveer 150.000 vierkante meter winkelvloer met mode en kleding toegevoegd aan het Nederlandse detailhandelslandschap. Onder Nederlandse winkeliers kromp het aantal vierkante meters juist met ruim 50.000. Nationale retailers kiezen vaker voor de sectoren auto's en fietsen, persoonlijke verzorging en levensmiddelen.

De internationalisering is zichtbaar in alle 23 grootste winkelsteden in Nederland, maar is het grootst in Amsterdam, Den Haag, Rotterdam en Utrecht. In Utrecht was de groei het grootst met meer dan een verdubbeling van het aantal winkelvloermeters van buitenlandse ketens in 2016 ten opzichte van het voorgaande jaar.

"Juist voor die internationale spelers geldt dat zij kiezen voor een beperkt aantal winkelsteden in ons land en dan op de beste plekken in die stad", stelt  Arjen Boesveldt  van Cushman & Wakefield. "De druk op het vastgoed in topwinkellocaties neemt hierdoor toe waardoor de huurprijzen op de allerbeste locaties in grote steden hoog blijven."

Lees meer over:
Tip de redactie