TMG blijft last houden van dalende advertentie-inkomsten

Telegraaf Media Groep (TMG), het moederbedrijf van onder meer De Telegraaf, kampt nog altijd met dalende advertentie-inkomsten. 

Dat bleek vrijdag uit een tussentijds handelsbericht van het concern. Wel werd een groot deel van de lagere opbrengsten gecompenseerd door lagere kosten.

TMG kwam vrijdag met een tussentijds bericht omdat zij aandeelhouders die op 1 juni bijeenkomen een zo actueel mogelijk beeld wil geven over de huidige stand van zaken.

Tijdens de jaarlijkse aandeelhoudersvergadering geeft TMG een toelichting op de aanstaande overname door Mediahuis en VP Exploitatie.

Over de eerste vier maanden van het jaar daalden de opbrengsten van TMG met 7,6 procent tot 127,2 miljoen euro. Aan de andere kant daalden de uitgaven met 7,5 procent tot 124 miljoen euro, exclusief reorganisatielasten en kosten in verband met de overname. Vooral qua drukwerk was TMG goedkoper uit.

Overname

TMG moest fors de portemonnee trekken voor financieel en juridisch adviseurs in het proces rond de biedingsstrijd tussen het Belgische krantenbedrijf Mediahuis en VP Exploitatie aan de ene kant en het Talpa van John de Mol aan de andere kant.

De rekening van het overnametraject bedraagt tot nu toe 5,3 miljoen euro. De totale kosten voor het proces, inclusief de procedures bij de Ondernemingskamer, zullen dit jaar naar verwachting rond de 10 miljoen euro uitkomen. 

Het bedrijfsresultaat (ebitda) inclusief bijzondere posten van TMG daalde in de maanden tot en met april tot min 7,1 miljoen euro tegenover 3,5 miljoen euro positief een jaar eerder. Exclusief de extra kosten kwam het bedrijfsresultaat uit op 3,2 miljoen euro.

Lees meer over:
TMG
Tip de redactie