Kleine winststijging voor Ahold

ZAANDAM - Het supermarktconcern Ahold heeft in het eerste kwartaal van dit jaar een nettowinst behaald van 328 miljoen euro. Dat is 3,8 procent meer dan in dezelfde periode van 2001. Het resultaat is wat hoger dan was verwacht, maar volgens Ahold-topman Van der Hoeven "is de stijging lager dan men van ons gewend is", zo heeft Ahold donderdag laten weten.

Het bedrijf verwacht voor de tweede helft van dit jaar "een aanzienlijke verbetering van de resultaten".

Het bedrijfsresultaat nam toe met 21,8 procent tot 86,3 miljoen euro. Dat de nettowinst veel minder is gestegen, komt door meer afschrijving van goodwill en hogere lasten. De omzet groeide met ,1 procent tot 22,2 miljard euro.

Omzet en resultaat werden positief beïnvloed door de hogere koers van de Amerikaanse dollar. Ahold haalt een groot deel van zijn omzet in de Verenigde Staten. Het positieve effect daarvan viel gedeeltelijk weg door de waardedaling van de Argentijnse peso.

In Spanje waren de resultaten een stuk lager als gevolg van hogere kosten voor de integratie van de overgenomen supermarktketen Superdiplo, die meer tijd vergt dan verwacht. Over heel 2002 zullen de resultaten in Spanje dan ook bij de verwachtingen achterblijven.

De economische situatie in Argentinië kan de resultaten ook drukken. Ahold denkt niettemin dit jaar een stijging van de nettowinst per aandeel te bereiken van 15 procent. Valuta-invloeden en afschrijving van goodwill zitten daar niet in.

In de Verenigde Staten nam de omzet bij bijna alle Ahold-supermarkten toe, behalve bij die van werkmaatschappij Bi-Lo. De internet-supermarkt Peapod zag een omzetstijging van 25 procent, maar behaalde nog steeds een negatief resultaat.

Binnen Europa zorgden de activiteiten in Nederland, Scandinavië en Centraal Europa voor een omzettoename, in Spanje bleef de omzet gelijk, Portugal deed het slechter dan een jaar eerder. In Azië steeg de omzet weliswaar, maar Ahold leed daar een operationeel verlies van 6,8 miljoen euro.

Tip de redactie