KLM wil binnen een week concrete oplossingen van Schiphol

KLM wil dat Schiphol volgende week met concrete oplossingen komt om te voorkomen dat de veiligheidscontroles tijdens piekdagen in de zomervakantie opnieuw dichtslibben, zoals in de meivakantie gebeurde.

Dat zei topman Pieter Elbers van de luchtvaartmaatschappij donderdag.

De inzet van extra personeel die Schiphol eerder deze week aankondigde, is volgens Elbers slechts een eerste stap.

''De zomervakantie komt eraan, dan liggen de volumes nog hoger'', aldus de KLM-baas. Er zijn volgens hem veel meer knelpunten die voor die tijd moeten zijn aangepakt, en waar ook al veel eerder op gewezen is bij het luchthavenbedrijf.

KLM bespreekt de situatie komende week met Schiphol en staatssecretaris Sharon Dijksma (Infrastructuur). Elbers heeft hoge verwachtingen van dat gesprek, al baalt hij er vooral van dat Schiphol niet eerder geluisterd heeft naar de waarschuwingen van zijn belangrijkste klant. Alle genoemde problemen zijn al veel eerder bij de luchthaven aangekaart.

China

''De gevolgen daarvan zijn slecht voor ons, voor onze passagiers en voor de reputatie van Nederland in het buitenland'', zei Elbers. ''In China bijvoorbeeld wordt Schiphol juist vaak genoemd als voorbeeld van hoe een luchtvaartknooppunt hoort te werken. Maar moet je eens zien wat er nu op social media over ons wordt gezegd.''

De lange wachttijden voor passagiers op de luchthaven tijdens de meivakantie heeft de luchtvaartmaatschappij "ettelijke miljoenen" gekost, verklaarde KLM eerder. Bij vertragingen van drie uur of meer hebben passagiers bovendien recht op een schadevergoeding.

Schade

De toenemende drukte op Schiphol kan KLM ook op de langere termijn belemmeren in zijn groeiplannen. Met omwonenden is afgesproken dat tot en met 2020 niet meer dan 500.000 vliegtuigen per jaar mogen vertrekken of landen op de luchthaven. Dit jaar is dat evenwel ''nog geen thema'', zei Elbers.

''We gaan kijken wat we kunnen doen met de schade'', kondigde Elbers aan. ''Volgens Brusselse regels moeten wij als luchtvaartmaatschappij compensatie bieden bij vertraging. Maar in de wet staat ook dat je als klant rechten hebt als een bedrijf niet levert wat is afgesproken.''

Drukte

In een interview met Het Financieele Dagblad (FD) ontkende Elbers dat KLM zelf heeft bijgedragen aan de drukte door een capaciteitsgroei. De maatschappij waarschuwde afgelopen jaar voor operationele problemen, maar voegde desondanks in de zomer extra bestemmingen toe.

"We kunnen toch niet aan de kant van de weg blijven staan omdat Schiphol niet voldoende investeert in infrastructuur?", zei Elbers. "Ik heb een business te runnen."

Lees meer over:

Inkomen

Inkomen
'Hoeveel geld genoeg is, moet je zelf beantwoorden', vertelt hoogleraar vastgoedeconomie Dirk Brounen.

Reisverzekering

Reisverzekering
Wel of niet afsluiten? De zin en onzin van reisverzekeringen.

IEX.nl (mediapartner)

IEX.nl (mediapartner)
IEX.nl is hét beleggersplatform van Nederland. Volg alles van deze mediapartner. 
Tip de redactie