Europese Commissie maakt details truckkartel bekend

De Europese Commissie heeft vrijdag een rapport openbaar gemaakt over het zogenoemde ‘truckkartel’. Het rapport bevestigt dat de fabrikanten verboden prijsafspraken maakten, en beschrijft hoe de bedrijven te werk gingen. 

Het kartel, bestaande uit de fabrikanten DAF, Iveco, MAN, Mercedes, Scania, en Volvo/Renault, is volgens het rapport meerdere keren de fout ingegaan. Daarvoor kreeg het een boete van 2,93 miljard euro.

De Europese Commissie bevestigt in haar rapport dat de prijsverhogingen van trucks periodiek werden afgestemd. Daardoor werd prijsconcurrentie tegengegaan en bleven de prijzen hoog.

Software

De fabrikanten gebruikten speciale software met de catalogusprijzen van alle truckmodellen. Deze software werd tussen de bedrijven uitgewisseld, met uitzondering van DAF.

De bedrijven overlegden over de prijsafspraken per telefoon en e-mail, en tijdens bijeenkomsten die een paar keer per jaar plaatsvonden.

Schonere motoren

Naast prijsafspraken sloten de kartelleden ook deals over het uitstellen van de introductie van schonere motoren. “Wij vermoeden dat de fabrikanten dit deden om van hun oude voorraden af te komen”, aldus Simon Zuurbier van Stichting MKB-Claim. “Dit ging ten koste van hun klanten en het milieu.”

De stichting heeft aangekondigd binnenkort een procedure tegen de truckfabrikanten op gang te zetten op basis van het rapport.

Lees meer over:

IEX.nl (mediapartner)

IEX.nl (mediapartner)
IEX.nl is hét beleggersplatform van Nederland. Volg alles van deze mediapartner. 

Chronologie AkzoNobel

Chronologie AkzoNobel
PPG Industries heeft zijn zinnen gezet op overname van AkzoNobel. Een chronologie van de gebeurtenissen.

Sparen

Sparen
'Spaar niet voor later als je oud wordt, maar voor een reserve voor als je wasmachine kapot gaat.'
Tip de redactie