Schiphol krijgt boete vanwege niet juiste consultatie klanten

De Autoriteit Consument en Markt (ACM) legt Schiphol een boete van 25.000 euro op.

De luchthaven heeft luchtvaartmaatschappijen niet op de juiste wijze geconsulteerd bij nieuwe voorwaarden voor het busvervoer van passagiers tussen bepaalde gates en het terminalgebouw, meldt de ACM donderdag.

"De gang van zaken op Schiphol heeft rechtstreeks invloed op de dagelijkse bedrijfsvoering van luchtvaartmaatschappijen. Daarom is het belangrijk dat zij op de juiste wijze betrokken worden als Schiphol bepaalde voorwaarden wil wijzigen", aldus Henk Don, bestuurslid van de ACM. 

De ACM heeft bij de sanctie meegewogen dat er geen schade is ontstaan en de luchtvaartmaatschappijen wel zijn geïnformeerd. 

De toezichthouder vindt de overtreding echter ernstig genoeg om op te treden. Daarbij speelt mee dat Schiphol zich vaker niet aan de consultatieregels heeft gehouden.

Passagiersstromen scheiden

Schiphol besloot in 2015 op sommige plekken passagiers per bus van en naar het vliegtuig te gaan brengen. Dat was volgens het bedrijf nodig om passagiersstromen van binnen en buiten het Schengen-gebied beter te kunnen scheiden.

Het besluit is volgens Schiphol wel degelijk afgestemd met de klanten, al gebeurde dat niet in de formele overlegprocedure over de tarieven in 2015.

Het besluit van de ACM kan volgens Schiphol tot problemen leiden. Vanaf 2018 overlegt de luchthaven niet meer jaarlijks met de luchtvaartmaatschappijen over de tarieven, maar eens in de drie jaar. Als belangrijke operationele besluiten in dat overleg aan de orde moeten komen, blijven ze in de toekomst mogelijk te lang op de plank liggen. Schiphol overweegt in beroep te gaan.

Lees meer over:

IEX.nl (mediapartner)

IEX.nl (mediapartner)
IEX.nl is hét beleggersplatform van Nederland. Volg alles van deze mediapartner. 

Dieselschandaal

Dieselschandaal
Nu er naar steeds meer fabrikanten onderzoeken lopen, wordt duidelijk hoe groot dieselgate eigenlijk is.

Reisverzekering

Reisverzekering
Wel of niet afsluiten? De zin en onzin van reisverzekeringen.
Tip de redactie