Uitbreiding luchthaven Lelystad met zeker een jaar vertraagd

De uitbreiding van de luchthaven Lelystad Airport loopt flinke vertraging op. De eerste grote commerciële vliegtuigen zouden vanaf 1 april 2018 de luchthaven moeten aandoen, maar dat wordt zeker een jaar later.

Dat schrijft staatssecretaris Sharon Dijksma (Infrastructuur) dinsdag in een brief aan de Kamer.

Lelystad Airport moet korte en middellange vakantievluchten van Schiphol gaan overnemen. De nationale luchthaven gaat zich richten op intercontinentale vluchten en overstappers.

Vanaf 2018 zou Lelystad rond de tweeduizend vluchten gaan verwerken oplopend naar tienduizend na vijf jaar. Uiteindelijk moeten dat maximaal 45.000 vliegbewegingen worden in 2043.

Dijksma gaat wel kijken of Lelystad vanaf de nieuwe nog te bepalen startdatum een groter aantal vluchten kan krijgen dan de nu geplande tweeduizend vluchten. ''Op deze wijze zouden de gevolgen van een latere openstelling van Lelystad Airport kunnen worden gecompenseerd", schrijft ze aan de Kamer.

Luchtverkeersleiders

De zaak liep onder meer vertraging op, doordat luchtverkeersleiders minder inzetbaar waren vanwege een conflict over arbeidsvoorwaarden. Daarbij werd zo'n grote achterstand opgelopen, dat de oorspronkelijke planning niet gehaald zal worden.

Verder bleek de nieuwe indeling van de vertrek- en naderingsroutes in het hogere luchtruim een ingewikkelde kwestie. "De ligging van Lelystad te midden van een steeds drukker bevlogen luchtruim en de directe nabijheid van Schiphol met zijn vertrek- en naderingsroutes en benodigde manoeuvreerruimte maken de aansluiting van Lelystad op het hogere luchtruim tot een complexe ontwerpopgave", stelt Dijksma.

Nieuwe planning

"Uitgangspunt daarbij is steeds geweest dat de voor Lelystad gekozen routes zo min mogelijk gevolgen mogen hebben voor het verkeer van en naar Schiphol, en dat het omliggende militaire luchtruim zo veel mogelijk gevrijwaard blijft." Het afronden van deze indeling duurt volgens de staatssecretaris tenminste nog enkele maanden.

De Luchtverkeersleiding Nederland komt binnenkort met een nieuwe planning. Verder wil ze dat een externe partij gaat kijken naar de redenen van de vertraging. Zo wil Dijksma er voor zorgen dat de nieuwe planning ''wel voldoende robuust is''. 

Geen twijfel

"Ik wil benadrukken dat deze berichtgeving voor mij geen enkele reden is om te twijfelen aan de wenselijkheid en haalbaarheid van Lelystad Airport", meent Dijksma. "Ik begrijp echter terdege dat deze berichtgeving bij u diverse vragen zal oproepen."

Hoewel de nieuwe planning nog op zich laat wachten, vindt Dijksma het naar eigen zeggen toch belangrijk om de Kamer hier nu al over te informeren. De staatssecretaris belooft de Kamer zo snel mogelijk in te lichten over de nieuwe planning en de gevolgen van het uitstel. De Tweede Kamer debatteert woensdag over luchtvaart.

Schiphol

"Ook voor Schiphol Airport, als exploitant van de luchthaven, is dit van belang in verband met het maken van afspraken met luchtvaartmaatschappijen en het sluiten van contracten met aannemers en leveranciers", aldus de bewindsvrouw.  

Lelystad Airport is eigendom van luchthavenbedrijf Schiphol Group. Dat meldde eerder 90 miljoen euro te investeren in de verbouwing van vliegveld Lelystad. Schiphol Group wil nu harde garanties van het ministerie en Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) dat Lelystad Airport uiterlijk in april 2019 open kan.

"Verder wil Schiphol de garantie dat vanaf die datum tenminste vierduizend vliegtuigbewegingen per jaar mogelijk zijn", aldus Schiphol Group. "Dit is noodzakelijk om de benodigde capaciteit op Schiphol vrij te kunnen maken voor het mainport gebonden verkeer én duidelijkheid te kunnen bieden aan geïnteresseerde luchtvaartmaatschappijen.''

Lees meer over:

IEX.nl (mediapartner)

IEX.nl (mediapartner)
IEX.nl is hét beleggersplatform van Nederland. Volg alles van deze mediapartner. 

Zorgpolis

Zorgpolis
Zeven tips voor het kiezen van een zorgverzekering.

Zorgpremies

Zorgpremies
Overzicht: Dit zijn de zorgpremies voor 2017.
Tip de redactie