HEMA verkleint verlies in tweede kwartaal

HEMA heeft in het tweede kwartaal van dit jaar een nettoverlies geboekt van 9,6 miljoen euro. In dezelfde periode vorig jaar leed het bedrijf nog een verlies van 19 miljoen euro.

De warenhuisketen zag de netto-omzet met 3,9 procent stijgen naar 277,8 miljoen euro, zo blijkt uit de donderdag gepresenteerde cijfers.

De omzetstijging was voor een deel te danken aan de 24 nieuwe winkels die werden geopend. Als de omzet van die nieuwe winkels niet wordt meegerekend, dan steeg de omzet uit consumentenproducten met 2,6 procent. HEMA merkt op dat de consumentenomzet voor het zesde kwartaal op rij is gestegen.

In vergelijking met dezelfde periode vorig jaar verkocht HEMA vooral meer kleding, huishoudelijke artikelen en persoonlijke verzorgingsproducten. De omzet uit de verkoop van etenswaren daalde met 3,3 procent doordat er minder promotionele acties waren en de keten een sterke focus op het verminderen van derving had. 

Webwinkel

HEMA-topman Tjeerd Jegen verklaart in een toelichting dat de internationale winkelformule populair is. "Om die reden zijn we in Nederland begonnen met het testen van dit succesvolle winkelconcept."

Verder heeft HEMA in alle landen een vernieuwde website en webwinkel geïntroduceerd. Een nieuwe maatregel moet ervoor zorgen dat klanten online bestelde producten sneller in de winkel kunnen ophalen.

"Hoewel de financiële resultaten van HEMA een positieve ontwikkeling laten zien, zijn we voorzichtig in onze outlook", zegt de topman. "We blijven ons richten op onze langetermijnstrategie, het verbeteren van operationele processen en de financiële resultaten."

Lees meer over:

Inkomen

Inkomen
'Hoeveel geld genoeg is, moet je zelf beantwoorden', vertelt hoogleraar vastgoedeconomie Dirk Brounen.

Reisverzekering

Reisverzekering
Wel of niet afsluiten? De zin en onzin van reisverzekeringen.

IEX.nl (mediapartner)

IEX.nl (mediapartner)
IEX.nl is hét beleggersplatform van Nederland. Volg alles van deze mediapartner. 
Tip de redactie