Nederlandse lading op schepen Hanjin kan gelost worden

De Nederlandse lading aan boord van de gestrande schepen van de noodlijdende Koreaanse rederij Hanjin kan gelost worden in Hamburg. 

Dit bevestigt commercieel directeur Rob van den Eijnden van Hanjin aan NU.nl naar aanleiding van een bericht in het Financieele Dagblad (FD). De eigenaren van de lading moeten de containers wel zelf vervoeren vanuit Hamburg naar de eindbestemming.

Een van de schepen, de Hanjin Harmony, ligt al in de haven van Hamburg. Een ander schip met lading voor Rotterdam, de Hanjiin Africa, gaat deze week naar verwachting het Suez-kanaal door en arriveert later in de Duitse haven.

Oorspronkelijk zou de lading van de twee schepen in de Rotterdamse haven worden gelost. De haven in Hamburg heeft echter een speciale status. 

Garantie 

"In Hamburg heeft men de garantie dat de schepen de haven in kunnen en ongestoord kunnen lossen", legt Van den Eijnden uit. Zonder deze garantie zouden schuldeisers ook beslag kunnen leggen op de containers. 

Op elk van de schepen liggen twaalfduizend containers, waarvan per boot ongeveer tweeduizend containers bestemd waren voor Rotterdam. 

Een ander schip van Hanjin met containers voor Rotterdam ligt nu voor de kust van Singapore. "We wachten verdere ontwikkelingen even af", zegt Van den Eijnden. "Ik verwacht wel dat die ook naar Hamburg gaat komen, maar die bevestiging heb ik nog niet."

Het lossen van de schepen is mogelijk doordat aandeelhouders van Hanjin noodsteun hebben gegeven. Op 31 augustus kreeg de rederij surseance, vanwege de schuldenlast van 5,4 miljard dollar waarmee de onderneming te kampen heeft. Hierdoor konden schepen niet worden gelost.

Lees meer over:

IEX.nl (mediapartner)

IEX.nl (mediapartner)
IEX.nl is hét beleggersplatform van Nederland. Volg alles van deze mediapartner. 

Chronologie TMG

Chronologie TMG
Er speelt zich een felle overnamestrijd af rond mediabedrijf TMG. Een overzicht van de ontwikkelingen.

Belastingaangifte

Belastingaangifte
Het is tijd voor de belastingaangifte over 2016. Wat zijn de belangrijkste wijzigingen?
Tip de redactie