'Nederlandse bedrijven aan kop met gebruik duurzame palmolie'

Nederlandse voedingsbedrijven en supermarkten gaan aan kop als het gaat om het gebruik en de inkoop van duurzame palmolie.

Dat blijkt woensdag uit onderzoek van het Wereld Natuur Fonds. Vooral FrieslandCampina, Unilever en Ahold Delhaize doen het goed. Daarnaast gooien Jumbo, FarmFrites, Royal Smilde, Aviko en Remia en Zeelandia hoge ogen.

In totaal onderzocht het WNF wereldwijd 137 bedrijven, waaronder McDonald's, Nestlé en Colgate-Palmolive. Van die bedrijven is volgens de natuurorganisatie twee derde goed bezig. In vergelijking met een jaar geleden hebben veel bedrijven een verbetering laten zien.  Zij kopen meer duurzame palmolie in, hoewel dat deels gebeurt via certificaten. 

"Veel Nederlandse bedrijven laten zien dat zij hun ogen niet sluiten voor de verwoesting van regenwoud door palmolieteelt", zegt Sandra Mulder, palmolie-expert bij WNF. "Zij komen hun beloftes na om in 2015 100 procent duurzame palmolie in te kopen."

Palmolie wordt gebruikt voor een enorme variëteit aan producten. Van margarine tot zeep en van koekjes tot shampoo. Het winnen van palmolie gebeurt vooral in Maleisië en Indonesië. In die landen wordt dikwijls regenwoud platgebrand om ruimte te maken voor palmolieplantages.

Duurzame palmolie heeft een speciaal keurmerk. Een van de belangrijkste voorwaarden voor het keurmerk is dat de palmolie afkomstig is van plantages waar geen regenwoud voor is gekapt of platgebrand.

Lees meer over:

Zakelijk

Zakelijk
Bekijk al het nieuws, achtergronden en tips voor mkb'ers. 

Dagelijkse nieuwsbrief

Dagelijkse nieuwsbrief
Elke ochtend rond 06.00 uur weten wat het nieuws wordt?

finanzen.nl

finanzen.nl
finanzen.nl brengt nieuws, columns en achtergrondartikelen over de beurs.
Tip de redactie