'Dealers moeten prijs nieuwe auto duidelijker communiceren'

Autodealers moeten de prijzen van hun nieuwe auto's duidelijker communiceren naar de consument. 

Toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) wil dat de zogenoemde autorijklaarkosten in de adviesprijs worden meegenomen, meldt de instantie woensdag.

De autodealer brengt de rijklaarkosten nu nog los in rekening, bovenop de adviesprijs. Die kosten kunnen flink oplopen.

Bovendien is bij wet bepaald dat dit soort "onvermijdbare kosten" opgenomen moeten zijn in de advertentieprijs. "Het is misleidend dat dit tot nu toe niet gebeurt", zo constateert ACM.

De autorijklaarkosten zijn bijvoorbeeld de transportkosten, kosten voor het verwijderen van verpakkingsmateriaal, de registratie bij de RDW, kosten voor de nummerplaten en de recyclingbijdrage.

Advertenties

De toezichthouder beoordeelde advertenties voor nieuwe auto’s van alle bekende merken. ACM spreekt de importeurs in eerste instantie alleen aan op hun nalatigheid. Na 1 november 2016 kunnen zij echter ook een last onder dwangsom of een flinke boete krijgen als de bijkomende kosten niet in de adviesprijs zitten.

Het gaat op dit moment alleen om nieuwe auto's. ''We hopen dat de regels ook doorsijpelen naar occasions, maar dit is voor nu het meest logische punt om te starten'', aldus de ACM.

Afwijken

Overigens kunnen de dealers wel afwijken van de totale adviesprijs die in de advertentie staat. Consumenten kunnen ook blijven onderhandelen over de uiteindelijke prijs voor de auto.

De RAI Vereniging voor importeurs komt tot een andere conclusie dan de ACM en noemt de prijzen voor auto's ''transparant en duidelijk.RAI Vereniging treedt zo spoedig mogelijk in overleg met de ACM over de timing en wijze van invoering van de voorgestelde aanpassingen'', aldus de bond. 

De Consumentenbond spreekt van een overwinning voor consumenten.

Lees meer over:

IEX.nl (mediapartner)

IEX.nl (mediapartner)
IEX.nl is hét beleggersplatform van Nederland. Volg alles van deze mediapartner. 

Chronologie AkzoNobel

Chronologie AkzoNobel
PPG Industries heeft zijn zinnen gezet op overname van AkzoNobel. Een chronologie van de gebeurtenissen.

Sparen

Sparen
'Spaar niet voor later als je oud wordt, maar voor een reserve voor als je wasmachine kapot gaat.'
Tip de redactie