Nederlandse supermarkten zien omzetgroei afvlakken

De Nederlandse supermarkten hebben hun omzet in juli nog maar heel licht zien stijgen ten opzichte van een jaar eerder, blijkt uit nieuwe cijfers van onderzoeksbureau GfK. 

De omzetgroei van de supermarkten vlakt de laatste maanden af. In juli bedroegen de totale opbrengsten een kleine 2,6 miljard euro, wat neerkomt op een stijging van 0,3 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

Een maand eerder werd nog een toename van 0,8 procent genoteerd en in mei was sprake van een uitschieter met 4,5 procent. Volgens GfK kregen de supers in juli iets minder klanten over de vloer. Die rekenden per bezoek aan de kassa wel meer af.

Stijgen

In eerste zeven maanden van 2016 zagen de supermarkten hun omzet met 2,3 procent stijgen tot 19,9 miljard euro. Rekening houdend met de afvlakking van de omzetgroei, voorziet GfK voor heel dit jaar nu een plus van 2,2 procent.

Supermarkten weten tegenwoordig ook steeds meer onlineshoppers aan zich te binden. Het blijkt dat klanten die hun boodschappen weleens doen via het internet, bijna een vijfde meer besteden dan de gemiddelde winkelbezoeker. Dit komt doordat vooral welgestelde gezinnen gebruik maken van deze mogelijkheid.

De totale onlineomzet van de supers is overigens nog beperkt. Deze was in het tweede kwartaal van dit jaar goed voor ruim 2 procent van de totale verkopen.

Lees meer over:

IEX.nl (mediapartner)

IEX.nl (mediapartner)
IEX.nl is hét beleggersplatform van Nederland. Volg alles van deze mediapartner. 

Chronologie AkzoNobel

Chronologie AkzoNobel
PPG Industries heeft zijn zinnen gezet op overname van AkzoNobel. Een chronologie van de gebeurtenissen.

Sparen

Sparen
'Spaar niet voor later als je oud wordt, maar voor een reserve voor als je wasmachine kapot gaat.'
Tip de redactie