Deutsche Post verkoopt lijnbussentak aan Flixbus

Het Duitse post- en koeriersbedrijf Deutsche Post verkoopt zijn lijnbussendienst voor lange afstanden Postbus aan de eveneens Duitse vervoerder Flixbus. 

Dat werd woensdag bekendgemaakt bij de presentatie van de tweedekwartaalcijfers van Deutsche Post. 

Deutsche Post had bij deze tak last van stevige concurrentie. ''In termen van winstgevendheid voldeed Postbus niet aan onze verwachtingen'', aldus topman Joachim Wessels. Duitsland liberaliseerde de markt voor het busvervoer over lange afstanden in 2013, waardoor een groot aantal nieuwkomers op de markt kwamen.

20 miljoen

Financiële details werden niet verstrekt. FlixBus ging ongeveer anderhalf jaar geleden samen met MeinFernbus en is een merk van de FlixMobility Group. De start-up begon in 2013 en biedt dagelijkse verbindingen naar negenhonderd bestemmingen in twintig landen.

Vorig jaar werden daarmee 20 miljoen reizigers vervoerd en in 2016 verwacht FlixBus 30 miljoen passagiers te verplaatsen. De langeafstandsbussen van Postbus gaan naar 120 bestemmingen in Duitsland en buurlanden. In Nederland rijdt de Postbus alleen naar Groningen.

Deutsche Post maakte woensdag ook bekend dat het in het tweede kwartaal het bedrijfsresultaat (ebit) op jaarbasis met 40 procent zag aandikken tot 752 miljoen euro. Dat was de scherpste groei in 4,5 jaar tijd, onder meer te danken aan prijsverhogingen en meer leveringen voor webwinkels.

Lees meer over:

IEX.nl (mediapartner)

IEX.nl (mediapartner)
IEX.nl is hét beleggersplatform van Nederland. Volg alles van deze mediapartner. 

Portemonnee

Portemonnee
Wat verandert er in 2017 voor je persoonlijke financiën?

Dekkingsgraden

Dekkingsgraden
Dit moet je weten over pensioenfondsen.
Tip de redactie