Unilever weet meer te verkopen in eerste halfjaar 2016

Unilever heeft afgelopen halfjaar zijn verkopen verder zien aantrekken, vooral in opkomende markten buiten Europa en de VS. 

Negatieve wisselkoerseffecten drukten daarbij de omzet, terwijl de nettowinst steeg.

Het moederbedrijf van merken als Ola, Axe, Dove en Knorr meldde donderdag een omzet van 26,3 miljard euro over de eerste helft van 2016.

Dat was 2,6 procent minder dan een jaar eerder. Gecorrigeerd voor wisselkoerseffecten en overnames ontstond echter een plus van 4,7 procent. De nettowinst liep met 2 procent op, naar 2,7 miljard euro.

De marktomstandigheden zijn en blijven moeilijk, gaf Unilever aan. In Europa nemen de prijzen steeds verder af, terwijl de concurrentie stevig is. In Zuid-Amerika raken steeds meer economieën aan de kwakkel, met Brazilië voorop. Gezien die ontwikkelingen is Unilever tevreden met zijn eigen prestaties, zei financieel directeur Graeme Pitkethly.

Stabiele vooruitgang 

''We boeken een stabiele vooruitgang'', aldus Pitkethly. ''Vooral de plus van 8 procent in opkomende markten stemt tevreden. Daar zitten heel moeilijke markten bij, zoals Rusland, Brazilië en Argentinië.''

Unilever verwacht dat de groei de komende tijd afzwakt, vooral door de steeds grotere economische problemen in Latijns-Amerika. Het concern houdt daarom vast aan de verwachting dat de onderliggende omzetgroei in heel 2016 uitkomt op 3 tot 5 procent. In het tweede kwartaal bedroeg die groei 4,7 procent, net zoals in de hele eerste helft van 2016.

In totaal bracht Unilever vorig halfjaar ruim 2 procent meer producten aan de man, tegen prijzen die in doorsnee 2,5 procent hoger waren dan een jaar eerder.

Lees meer over:

IEX.nl (mediapartner)

IEX.nl (mediapartner)
IEX.nl is hét beleggersplatform van Nederland. Volg alles van deze mediapartner. 

Portemonnee

Portemonnee
Wat verandert er in 2017 voor je persoonlijke financiën?

Dekkingsgraden

Dekkingsgraden
Dit moet je weten over pensioenfondsen.
Tip de redactie