DAF krijgt boete van 752 miljoen euro om vrachtwagenkartel

Vrachtwagenconcerns DAF, Volvo/Renault, Daimler en Iveco moeten samen bijna 3 miljard euro boete betalen wegens verboden prijsafspraken en het doorberekenen van kosten voor nieuwe uitstootnormen aan de klant. 

Het gaat om een recordbedrag dat bijna twee keer hoger is dan de vorige boete die Brussel uitdeelde voor mededingingsovertredingen. Dit heeft volgens EU-commissaris Margrethe Vestager (Mededinging) een goede reden.

Daimler betaalt de hoogste boete van 1 miljard euro. DAF moet 752 miljoen euro overmaken en voor Volvo/Renault en Iveco komen de boetes uit op respectievelijk 670 miljoen euro en 494 miljoen euro.

Truckbouwer MAN ontspringt de dans als melder van het kartel. Het concern hoeft helemaal niets te betalen. Scania was ook onderdeel van het onderzoek, maar heeft geen boete gekregen. Het onderzoek naar dit bedrijf loopt nog. 

DAF

De Amerikaanse eigenaar van DAF, Paccar, zette in maart al honderden miljoenen opzij voor de boete. Een woordvoerder van DAF verklaart dat de boete 97 miljoen euro lager is dan wat Paccar als voorziening had geboekt in het eerste kwartaal. 

Paccar is het verder niet eens met de conclusie van de Europese Commissie. "Wij menen dat het uitwisselen van fabrieksprijzen geen effect heeft gehad op de verkoopprijs van trucks, zoals die tussen onafhankelijke dealers en klanten wordt onderhandeld", verklaart het bedrijf. 

Serieuze inbreuk

Volgens Vestager is er sprake ''van serieuze inbreuk" op de Europese regels tussen 1997 en 2011.

''Het is onacceptabel dat MAN, Volvo/Renault, Daimler, Iveco en DAF, die samen negen van de tien middelgrote en zware trucks produceren in Europa, een kartel vormden in plaats van met elkaar te concurreren", aldus de Deense commissaris.

Telefoongesprekken 

Bestuurders uit de topregionen van een bedrijf spraken met elkaar af tijdens onder meer congressen. Dit werd aangevuld met telefoongesprekken. Vanaf 2004 werden gesprekken gevoerd via de Duitse dochterbedrijven van de concerns. 

Er werden onder andere afspraken gemaakt over prijstoenames, de introductie van nieuwe technologie voor het beperken van emissies en over hoe de kosten voor deze technologieën in prijzen verwerkt moesten worden.

Verklikker

Op DAF na, kregen de concerns een korting op de boete, omdat ze samenwerkten met de autoriteiten. 

In januari 2011 al viel Brussel samen met nationale mededingingsautoriteiten onaangekondigd binnen bij onder meer DAF in Eindhoven. In 2014 volgde een officiële klacht.

De boete gaat naar de begroting van de Europese Unie en zorgt ervoor dat de bijdrage van lidstaten wordt verlaagd.

Claim

Het Nederlandse advocatenkantoor BarentsKrans en Procesfinancier Claims Funding Europe laten dinsdag weten een schadevergoedingsactie voor te bereiden. Zij zullen zowel binnenlandse als buitenlandse gedupeerde bedrijven vertegenwoordigen.

Directeur Martin Hyde noemt de schaal van het kartel "verbazingwekkend". "Veertien jaar lang zijn miljoenen vrachtwagens in Europa vanwege geheime en illegale prijsafspraken tegen significant hogere prijzen verkocht", stelt Hyde. "Bedrijven die te veel voor hun vrachtwagens hebben betaald, hebben recht op compensatie."

Lees meer over:

IEX.nl (mediapartner)

IEX.nl (mediapartner)
IEX.nl is hét beleggersplatform van Nederland. Volg alles van deze mediapartner. 

Portemonnee

Portemonnee
Wat verandert er in 2017 voor je persoonlijke financiën?

Dekkingsgraden

Dekkingsgraden
Dit moet je weten over pensioenfondsen.
Tip de redactie